lørdag 10. oktober 2009
”King’s Cup i paragliding Khao Moo Dud, Had Chao Lao, Chantaburi”
ble avviklet i begynnelsen av oktober. Arrangørene var ikke helt heldige med været i og med at det stadig var tropiske tordenbyger som passerte. Dessuten regnet det en hel dag; det var det samme uværet som herjet i Filippinene og Vietnam.
Arrangørene hadde utbedret starten oppe på fjellet. De hadde også laget en kjørbar (med firehjulstrekk) vei helt opp til starten. Et stort landingsområde var også planert og delvis dekket med sand. Flere piloter landet dessverre utenfor (i gjørma!).
Rett nedenfor starten er det en reservelanding. Flere piloter benyttet denne da det i perioder var mye synk utenfor start. Hovedlandingen er drøyt en kilometer fra starten, og høydeforskjellen er knapt 160 meter. En bør derfor skli 8 meter for hver meter en synker for å ha litt høyde over landingen. Med vind inn fra havet er dette normalt ikke noe problem. En del tordenbyger lå imidlertid og presset bakfra og laget svake rotorer og massivt synk noen ganger.
Iallfall en pilot (fra Tyskland) måtte ned i rismarkene rett ved landing. Her var det godt med vann (og gjørme). Det syntes godt da han kom opp fra ”uføret”.
Det var ikke så lett å lage oppgaver når høydeforskjellen var liten og været var ustabilt. Det ble spotlandingskonkurranser. Det ble gitt poeng for den som holdt seg lengst oppe. Det skulle også være cross country-flyging, men det var nesten ingen som greide å ta termikken (om det var noen) da de fløy ut fra hanget. King’s cup gikk til en pilot fra Khorat-klubben. 3 piloter fra Khorat var inne på de fem første plassene. Med meg er vi vel 5-6 aktive piloter fra Khoratklubben.
Selv gjorde jeg meg klar til å starte to ganger på mandag. De fleste konkurransepilotene kom seg ut akkurat før den første tordenbygen passerte, mens vi andre ble stående igjen (under tak, heldigvis). Skyen brukte en halvtime på å tømme seg. De som utelandet ble ganske så klissvåte. Så klarnet det opp, men det tok ikke lang tid før det begynte å tordne igjen. Jeg tok en telefon og fikk høre at bygen var omtrent 10 kilometer unna. Ny klargjøring for start. Da så jeg at det var ganske så svart mellom trærne rett bak starten. Det ble vindstille, det tordnet, og det kom noen dråper. Jeg pakket sammen. Rett etter ble vi kjørt ned fra startområdet.
Arrangementet var bra etter min oppfatning. Pilotene som utelandet ble hentet raskt. Det var transport opp og ned fra start. Foruten piloter fra Thailand var det med piloter fra Tyskland, Frankrike, Japan, Indonesia og Malaysia.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar