søndag 17. mai 2009
”Turbulent på start på Hat Yao”
Først dro vi til et startsted inne i landet ved Sattahip. Det var noen åser motvinds, og siden det var en del vind, var vi redd for at det ville være kraftig turbulens. Vi valgte derfor å kjøre til Hat Yao.
Der blåste det en god del. Omtrent 6 sekundmeter vil jeg tro nede ved stranda. Det var trolig derfor de andre stoppet et stykke innenfor stranda. Det var bare det at det var noen tregrupper omtrent 50 fremme på hver side av starten. Jeg forstod ikke hvorfor de ikke ville starte på et sted uten hindringer i fartsretningen.
Jeg gikk og sjekket om det var noen merkbar skifting av vindstyrke og retning i ulik avstand fra trærne. Det var det så det holdt, og jeg valgte å la paramotoren stå på bilen. Det var nok et fornuftig valg.
Da de andre startet, var det tydelig at det var en del turbulens kombinert med skiftende vindstyrke. Det var ikke helt lett å få opp vingene og få dem til å stå i vinden. En av pilotene måtte avbryte en forlengsstart, han snudde seg rundt og dermed fikk et vindkast tak i skjermen og ble revet fremover. Han ramlet forlengs og den svarte propellen gikk i fillebiter. En annen pilot startet ikke langt fra trærne og fikk problemer da han kom inn i rotoren. Det gikk veldig tregt å komme opp, trærne kom nærmere og nærmere og han pendlet kraftig sideveis. Han hadde nesten ikke kontroll, men det gikk heldigvis bra.
Det var tydelig at de thailandske pilotene ikke hadde noe særlig greie på at hindringer motvinds, som for eksempel trær, kan skape ubehagelig og kanskje farlig turbulens. Ingen av dem hadde fløyet mer enn to år.
Bildene viser startstedet med trær på hver side, klargjøring før start, en grei start, piloten er for nær trærne om må avbryte starten pga turbulensen og slik kan det gå når vinden røsker til…
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar