ble ikke helt slik vi ønsket. Det så lovende ut med skyfri himmel og vind rett inn, men så skjedde det som ofte hender her: Termikken fra flatlandet tar over for vinden, og det blir bakvind. Selv fikk jeg trent på å legge inn oppgave. Har ikke gjort det siden i fjor en gang. Det ble laget en oppgave på drøyt 60 kilometer. Distanserekorden for Thailand er satt fra Khao Sadao. Dersom forholdene er bra, er det sikkert noen (kan hende meg?) som drar videre.
Arrangementet er upåklagelig, med middag hver kveld til alle deltakerne, lunsjpakke om dagen og godt organisert hentetjeneste. Norske piloter som måtte besøke Thailand, burde sjekke om det er noen PG-arrangementer her når de er her på ferie.
Ved 15-tiden begynte det å gå regnbyger mot sør. Som første og eneste gjorde jeg meg klar i tilfelle bygeløft. Bygeløftet kom, men var for sterkt for meg (8-10 sekundmeter. Så drev bygen til venstre og vinden roet seg. En japaner startet og topplandet etter 5 minutter pga ny regnbyge noen kilometer mot sør. Jeg slapp en pilot frem da jeg ville se hvordan vinden ble. Thaipiloten fløy ut i heller for lite enn for mye vind. Han mistet mye høyde før vinden slo til. Piloten dro til værs. I stedet for å fly fremover og komme seg ned foran starten, dro han til venstre for åssiden og kom inn i vindkompresjonen der vinden tok snareste veien rundt og på siden av åsen. Han trakk store ører for å komme ned, men gikk bare bakover. Akkurat det samme skjedde på Khao Phrik for en uke siden i kraftig vind.
Litt etter kom regnet etterfulgt av et skikkelig tordenskrall 2-3 km unna. Vi pakket sammen i full fart og dro ned.
Nå er det snart middag, etterfulgt av en BBC-film fra X-Alps fra 2007 med Ulrich Jessop (? – er ikke helt sikker på navnet) i hovedrollen. Lloyd Pennicuik, som skal delta i X-Alps til sommeren, er forresten med i konkurransen nå sammen med en rekke andre utenlandske piloter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar