
”Matematikk er nåtidens latin” er dagens postulat fra min side. For noen hundre år siden var det ikke måte på hvilke ferdigheter som kunne overføres fra det å lære latin. Siden er det blitt stille.
I dag er det matematikken som skal ha de samme egenskapene. Utrolig at det går an å påstå noe slikt. Den gangen latin var kunnskapens kilde og latinkunnskaper ble påstått å ha overføringsverdi til andre områder, lærte man faktisk ikke annet enn – LATIN! Lærer man matematikk i dag, så lærer man matematikk og bare matematikk.
Jeg sier IKKE at matematikk ikke er viktig. Selvsagt er matematikk viktig der det er behov for matematiske kunnskaper. Men med hånden på hjertet: Hvor mange av oss har egentlig behov for den avanserte skolematematikken i det daglige liv?
Hos mange norske skoleelever er det en massiv motvilje mot matematikk. Det må tas alvorlig. Mulig at motviljen ligger i at mer enn 90 % av lærerne på 8. trinn som underviser i faget ikke har fordypning i matematikk? (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/skole/article2856854.ece) Kan hende bør den avanserte matematikken læres når det virkelig er behov for å mestre den? Hvis ikke, er det fare for at matematikken, som latinen, kan falle i sin egen grav. Avansert matematikk er ikke noe for elever flest som har nok med å beherske enklere former for regning.
Uansett er det ikke bra om matematikken i skolen blir en slags pervertert aktivitet for selvplagere. Ikke mange kan snakke flytende latin i dag; det er ikke noe stort tap. Med matematikken stiller det seg helt annerledes.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar