fredag 19. september 2008

”Nå skulle det vært godt med en KALD pils!!!”


I over 40 år har jeg hørt folk stønne frem dette ønsket etter endelig å ha kommet opp på Galdhøpiggen, frem til hytta, når de skal ta seg en pause eller hva det måtte være som har gjort at de synes de fortjener en kald pils. I over 40 år har jeg forsøkt å henge litt med i all denne pilsingen, men jeg har ennå ikke greid å venne meg til den bitre smaken. Så endelig tok jeg meg sammen og spurte en alkoholiker som daglig tømmer 8-10 helflasker av det oppskrytte fluidumet: ”Synes du at øl smaker godt?” Han tenkte seg om mellom to slurker og svarte så kontant: ”NEI!”

Så nå har jeg gitt opp! De kan ha pilsen for seg selv, de som aldri orker å bære den med seg til toppen av Galdhøpiggen (Grunnen er kan hende at tanken er bedre enn smaken?) og de som blåfryser hver vår sammen med den første utepilsen.

Ingen kommentarer: