søndag 21. februar 2010

”For noen dager siden”


varmkjørte jeg paramotoren før takeoff. Så lot motoren gå litt på tomgang før jeg skulle kjøre den med full gass. Plutselig ville den ikke mer. Ikke ville den starte på nytt heller.

Neste morgen gjorde jeg et nytt forsøk. Ikke antydning til tenning. Med kyndig hjelp testet jeg om det var gnist på pluggen og at det kom bensin til forgasseren. Det gjorde det. Men propellen var blitt uvant tung å dra over kompresjonspunktet. Hakkete liksom.

Fredag dro jeg til Khorat for å få et motorkyndig medlem av klubben til å finne feilen. Det gjorde han! Diverse metalldeler inne i motoren var gått i oppløsning… Mer om dette senere.

Litt tidlig synes jeg i og med at den nye motoren min neppe har gått særlig mer enn 10 timer. Enda en grunn til å unngå unødig lavtflyging. Blir det motorstopp i lufta, er det greit å ha litt tid til å områ seg.

Men mange andre fikk seg fine flyturer i solnedgangen.

Ingen kommentarer: