onsdag 16. juni 2010

”NM-forberedelsene i gjenge”


Logistikken begynner å komme i boks nå. Leiebilen venter på Gardermoen. Nytt vanntett trekk (kan jo bli behov for det selv om jeg har bestilt godvær hele sommeren) er snart sydd ferdig. I Norge ligger et nytt flyinstrument fra Luftig Duk/Runar Halling og venter på meg. En Flymaster B1 NAV. Bare jeg nå forstår hvordan jeg skal bruke det! Heldigvis har Runar hjulpet meg. Blant annet har han lagt inn en finesse som kan bli avgjørende for om jeg VINNER (man kan jo ha de villeste fantasier…) mesterskapet eller ikke:

Han la inn siste firmware på instrumentet. Dette er en beta som inneholder siste funksjon.
Midt i kompasset vil det, når du skrur en boble som er sterkere enn + 1 ms, dukke opp en prikk. Den prikken vil være det sterkeste løftet i bobla (kjernen). Detter du ut av bobla, vil denne prikken være eks senter i instrumentet og vise deg veien inn i bobla igjen. Jeg tror ikke Bräuniger Compeo og Competino har denne funksjonen. I marginale forhold kan dette muligens bli helt avgjørende. Instrumentet befinner seg nå i Vågå (Nordic Open). Mulig en av konkurransepilotene vil teste det ut litt for meg.

1 kommentar:

MagneK sa...

Hei. Har, litt ufrivillig, testet instrumentet ditt på et par turer nå. GPS'en min tok kvelden her om dagen. Kan bekrefte at det virker, og plinger fint når starten går. Vært litt rotete bobler, litt usikker på hvor godt boble-funksjonen virker.

Takk for lånet!

Hilsen

Magne Kværum