torsdag 14. mai 2015

Valg av løpesko?



Her for noen måneder siden forsvant en av løpeskoene mine. En hund var synderen. Siden det ikke er så lett å løpe på bare ett ben, måtte jeg finne noen andre sko. Her hvor jeg bor, er det absolutt ingen som selger joggesko til 1.000 kroner eller mer. Derfor ble det til at jeg kjøpte et par futsalsko av det totalt ukjente merket «Breaker» til en latterlig lav pris.

Jeg fant ut at jeg ville teste om jeg ville pådra meg noen skader med disse skoene som var totalt uten demping av noe slag. De lignet mer på de turnskoene jeg brukte for mer enn 50 år siden. Da jeg løp på asfalt kjente jeg igjen klaskelyden hver gang jeg berørte bakken.

Ikke noen fancy sko akkurat. Man stiller ikke i Sentrumsløpet eller andre evenementer med slike sko om man ikke ønsker å bli vurdert med misbilligende blikk. Men skoene fungerer faktisk greit, og jeg bruker dem nok til at det er tid for utskifting. Ingen plager i det hele tatt så lang, men så løper jeg heller ikke lenger enn 10 kilometer i slengen og absolutt ikke hver dag.

Det spørs om jeg ikke har støttet produsentene av løpe- og joggesko lenge nok. Jeg har stor forståelse for at de trenger pengene mine, men nå er det nok slutt.

Hvem vet om det ikke er miljøvennlig også å satse på rimeligere produkter? Fotavtrykket på bløtt underlag av mine futsalsko av det totalt ukjente merket «Breaker» er iallfall langt mindre enn det jeg laget med de pailabbene av noen sko jeg brukte før.

Ingen kommentarer: