117. Historien om Lina Lin
-
Hvilken fin duk som ligger på bordet inne i
stua, sa fru Fantasia og pekte.
M reiste seg opp i senga.
-
Det er en helt vanlig hvit duk, sa hun.
-
Nei, sa feen, - det er en linduk. Den er laget
av lin og kommer fra Lina Lin.
-
Lina Lin har blå blomster, og det sies at
mennesker brukte lin til å lage stoffer for hele tretti tusen år siden.
-
Her har jeg forresten med meg en linblomst. La
oss høre hva Lina har å fortelle selv.
Feen drysset litt stjernestøv over blomsten og plutselig
åpnet hun munnen og tok til å snakke.
-
God kveld, M, sa Lina. – Hyggelig å hilse på
deg.
-
I like måte, svarte M.
Lina Lin så seg om.
-
Jeg hørte at dere snakket om linduken inne i
stua. Det er riktig at den kommer fra meg.
-
Går det an, måtte M spørre. – Den ser jo ikke ut
som deg i det hele tatt. Dessuten er den jo hvit.
-
Du skjønner, sa Lina. – inne i stilken min har
jeg lange tynne fibre som det går an å spinne til tråd.
-
Da folk skjønte dette, begynte de å veve meg til
stoffer og lage klær av meg. Når jeg var ferdigvevet, la de meg ut i sola for
at jeg skulle bli blek og hvit.
-
I pyramidenes tid i Egypt, for mange tusen år
siden, gikk de som hadde penger til det, kledd i hvite linklær.
-
Noen har fortalt meg at jeg også er med i
amerikanske sedler som er laget av en firedel lin og tre firedeler bomull.
-
Hvem skulle trodd det når vi ser en åker full av
linblomster.
Lina så spørrende på M.
-
Noen ganger ber jeg Valborg Valmue om å komme på
besøk. Hun pynter opp i alt det blå med rødfargen sin.
-
Siden jeg har kjent menneskene i mer enn tretti
tusen år, har jeg fortalt dem litt av hvert. Menneskene har kommet og gått, men
jeg har vært her hele tiden, også lenge før det var noen mennesker i det hele
tatt.
-
Når jeg er ferdig med å blomstre, arbeider jeg
med å lage frø, linfrø. De er blanke og fine fordi jeg passer på å pusse dem
før de slipper ut av frøkapselen.
-
Når folk har treg mage, har jeg fortalt dem at
da kan de spise meg. Så blir magen og fordøyelsen like god igjen.
-
Jeg har også sagt at de kan presse meg til olje.
Den oljen kan brukes til litt av hvert, også til maling. Den malingen blir
hetende linoljemaling.
-
Kunstmalere har bestandig satt pris på meg.
Først bruker de meg som lerret fordi jeg er så fin å stryke maling utover når
jeg først har fått et lag med grunningsmaling.
-
Etterpå blir jeg brukt i malingen sammen med
terpentin og fargestoffer. Er jeg heldig, kommer jeg på Pall Palett. Han og jeg
er gode venner fra gammelt av. Vi har samarbeidet i hundrevis av år. Hadde det
ikke vært for oss, hadde ikke Leonardo da Vinci kunnet male Mona Lisa.
-
Jeg
husker ennå hvordan hun smilte til meg da Leonardo kilte henne under haken. Hun
måtte til og med le, men da sa Leonardo strengt til henne at han kunne ikke
male henne mens hun lo. Men smile kunne hun gjøre.
-
Jeg er helt sikker på at hadde det ikke vært for
meg, ville ikke Mona Lisa blitt så berømt, sa Lina Lin.
-
Hvis man ser godt på maleriet av Mona Lisa, er
det lett å se at jeg har vært der. En ting er at hun smiler. Det andre er at
malingen har sprukket opp litt. Slik er det med linoljemaling – den sprekker
opp etter en del år.
-
Men smilet er altså der fordi Pensilla Pensel og
jeg kilte henne under haken da vi skulle legge på litt ekstra skygge.
Skygg, sjakk, sjute, så var den historien ute.
Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven
drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte.
Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar