fredag 20. mars 2009

”Wide lawns and narrow minds”


sa Ernest Miller Hemingway en gang om hjemstedet sitt. Implisitt i det polemiske utsagnet ligger at Hemingway selv betraktet seg som ”broad-minded”.

Kanskje var det slik. Kanskje ikke. Mange av oss har en gang i livet tilbrakt noen år i Indre Enfold. Eller Jante. Eller et annet sted hvor vi har følt trang til å heve oss over de andre.

Selv er jeg ikke noe unntak. På den annen side VET jeg at jeg svært ofte er langt unna sannheten (et ålesleipt begrep, spør du meg) når jeg fastslår at SLIK ER DET! Punktum!

Men selv jeg blir stum når jeg, her hvor pepper’n gror, erfarer at FREMSKRITTSPARTIET (merkelig navn, forresten) nå fremstår som landets største politiske parti. Er det virkelig mulig at et parti som har sin opprinnelse i eggelikør og Anders Lange kan ha vokst til de grader?

Det er så jeg slipper opp for ord. Derfor bildet over til venstre.

Ingen kommentarer: