lørdag 13. juni 2009

“Opp klokka 6 for å fly”



Gjorde alt klart. Startet motoren og varmkjørte den. Totalt vindstille. Skal jeg starte på idrettsplassen vil jeg ha litt vind imot. Så begynte det å trekke svakt fra motsatt side av det som var vindretningen i høyden. Meteorogrammet viste vinden (15-20 knop på 900 millibar) og skydriften var rimelig sprek.

Likevel var trekken så tydelig at røyken fra flere bål drev i samme retning (se bilde). Jeg bar derfor motoren til andre siden. Og så ble det null vind. Absolutt null. Mer kjøring av motoren. Jamen har den krefter!

Så der sto jeg. Og stod. Kjente skuldrene begynte å bli ganske så møre. Mer enn 40 vibrerende og spreke kilo er ingen spøk. Pluss alle hestene da…

Ikke noe annet å gjøre enn å pakke sammen og bære alt sammen tilbake i ”stallen”. I morgen er det en ny dag.

Nå ved åttetiden har vinden snudd, men er fremdeles svak. Jeg tror den svake trekken fra ”feil” retning skyldtes oppmagasinert varme fra alle husene i Suntisuk som steg til værs. Det var helt sikkert kjøligere rundt omkring så tidlig på morgenen. Det var rett og slett en svak termikksøyle som lettet og dro til seg vind fra sidene.

Ingen kommentarer: