tirsdag 4. februar 2014

”Dagen da det meste gikk galt – jakten på kysthanget i Rayong”




Kanskje jeg satte det gale benet i gulvet da jeg stod opp i går. Jeg vet ikke.

Etter 5 timer ved rattet oppdaget jeg at jeg trolig måtte ha lagt inn gale koordinater på morgenen. Resultatet ble omtrent 150 kilometer ekstra i bilen…

For sikkerhets skyld fant jeg et sted å overnatte før det ble mørkt. Så fortsatte jakten på kysthanget. Også her sviktet teknologien (eller jeg). Hadde jeg lagt inn grader, minutter, sekunder eller noe annet i stedet for grader og desimalminutter fra Google Earth? Kartbildet fra Google Earth var i tillegg 10 år gammelt og veldig mye var forandret. Masse hoteller som ikke eksisterte for 10 år siden.

PC-en og EDGE-modemet streiket i tillegg slik at jeg ikke var i stand til å finne kartet i Google Earth. Hadde ikke tid til å restarte PC-en før det ble mørkt.

Oljeraffineriet i Mapthaput hadde i tillegg vokst til enorme dimensjoner. Hvor var jordveien som førte ut til kysthanget. Umulig å finne. Jeg ringte et mobiltelefonnummer, man hadde ”glemt” å legge inn et siffer! Ringte en annen lokal pilot, men så begynte det å bli mørkt. Bare å gi opp.

Sulten og tørst stilte jeg inn GPS-en på restauranter i området. Førstevalget var selvsagt stengt, men like bortenfor fant vi et sted som var åpent. Ferdig med å spise var det stappmørkt. Helt umulig å finne tilbake til overnattingsstedet uten GPS nå.

Heldigvis fungerte den, for jeg hadde lagt inn koordinatene før vi dro derfra. Siden det meste andre av teknologi (eller jeg?) hadde sviktet tidligere på dagen, ble jeg faktisk overrasket da vi virkelig fant frem.

Bedre lykke i dag i jakten på kysthanget. Følg med, følg med!

Ingen kommentarer: