tirsdag 24. januar 2012

”HG-sele på flytur alene for første gang!”


Akkurat nå befinner den seg i Amsterdam på vei hit til Ban Suntisuk, Thailand. Siden min trofaste La Mouette Topless ufrivillig pensjonerte seg ved Juvass sist sommer, har jeg lurt på om jeg skal legge hangglidingen helt på hyllen og konsentrere meg om PG og PPG.

Ved juletider traff jeg en russisk HG-pilot på Phu Thap Boek i Petchabun. Der var også en Wills Wing-forhandler. Nå ser det ut til at jeg (nesten mot min vilje) blir eier av en Falcon 3. Mot min vilje, fordi mange har sagt at det er en bra vinge. Godt mulig det – navnet høres fint ut… Jeg har fløyet sammen med falker før og har beundret dem lenge på avstand i lufta. Men da jeg så en Falcon 3 i virkeligheten og på nært hold, var den jo helt annerledes enn det fantasibildet jeg hadde laget for meg selv. Vingen lignet jo på en kråke eller skjære! Iallfall ikke en falk.

Nå er det slik her at de fleste landingsområdene er trange og små. Det er vanskelig nok å sette en PG ned mange steder uten å tråkke i salaten for å si det slik. Det være seg gjørmete rismarker, tobakkplanter, mais, sukkerrør, maniok eller en kokospalme. Men skjærer og kråker kan lande nesten over alt. Derfor blir det en Falcon på meg. Noen ganger blåser det for mye til å fly PG. Da kan det være fint å ha en HG å ty til på hanget. Så får jeg heller lukke øynene og drømme at jeg flyr som en virkelig Falcon/falk.

Ingen kommentarer: