onsdag 18. januar 2012

”Interessante småkryp”



Mens Jorda roterer rundt sin akse og sirkler rundt sola, mens ”vårt” solsystem beveger seg i Melkeveien, mens ”vår” galakse roterer rundt et antatt svart hull i sentrum og beveger seg i forhold til andre galakser som ligger opp til mange milliarder lysår borte, mens...

Mens jeg forsøker å ta alt dette innover meg, retter jeg blikket nedover mot de som flyr, krabber og kryper rundt omkring. De fleste artene har trolig vært her lenger enn oss.

Da er det jeg oppdager noe her i Suntisuk, Nakhon Ratchasima, Thailand. På stammen til et gummitre, hevea brasiliensis, ser jeg en stor svart flekk. Jeg går nærmere og skjønner at det er en hel liten sverm av insekter som jeg aldri har sett før. Ikke er det lus. Heller ikke maur, tror jeg. Jeg har aldri sett maken. De ligner mer på fluer, men hvorfor har de slått seg ned her, akkurat som en liten sverm bier? Trolig er det sosiale insekter av ett eller annet slag. De har vinger, men rører seg knapt når jeg dytter på noen av individene.

Er det noen som har svar på hva dette kan være for insekter?

Ingen kommentarer: