søndag 9. mai 2010

”Var innom Hat Yao i dag”

og kjørte noen piloter opp på PG-starten. Jeg var litt sliten etter nesten 4 timer i bil fra Chantaburi. Dessuten ville jeg spare krefter til eventuell flyging med paramotor på ettermiddagen og lot paraglideren ligge nede. For meg var det for mye vind på start. Dessuten var den for mye fra venstre. Det var 6-8 sekundmeter på det sterkeste, og noen ganger nesten vindstille. Vinden kom over Koh Mesan, en ganske høy øy et stykke ute. Jeg tror vinden over øya skapte turbulens som rev løs termikk. Da en pilot havnet nesten i buskene nedenfor start, og det kom en bil opp, kjørte jeg ned. Litt nervepirrende med disse startene i mye vind, ja. Dagfinn fra Norge som har fløyet PG i en årrekke, fikk en fin liten tur. En pilot humpet omkring på krykker; han hadde vært ”anker” da en pilot ble røsket i været her på Hat Yao. Han ble med 5-10 meter opp før han slapp taket… - Nede på stranda var det noe mye vind. Jeg trakk skjerm og fant ut at det var bedre å starte 50 meter fra stranda. Der var det lett å kontrollere vingen over hodet i 3-5 sekundmeter. 100 meter fra stranda var det vanskelig å holde skjermen rett over hodet (turbulens og småtermikk). Etterpå tok jeg et avslappende bad på denne helt utrolige stranda som jeg hadde helt for meg selv. Prøver å fly PPG i morgen tidlig.

Ingen kommentarer: