mandag 14. februar 2011

”Flyging på Khao Sadao”




Fredag og lørdag var det bakvind og mye tid i hengekøya. Behagelig å ligge der i lett bris og 35 grader i skyggen. Lørdag ettermiddag fløy en pilot med paramotor.

Søndag morgen var det helt vindstille nede ved nitiden mens det blåste kraftig på start. 8-10 sekundmeter. Det er mulig det var bølger; jeg kunne se noen bølgeskyer oppe i disen. Etter hvert blandet termikken seg inn, og forholdene ble noe rotete. Ved 14-tiden dabbet vinden noe av, og en pilot startet og forsvant medvinds. Vi andre ventet på noe svakere forhold.

Vi var 10-15 piloter i alt. Alle kom greit ut og opp. Det virket som termikken ble revet i stykker i kompresjonen i løftsonen. Ingen kom særlig høyt.

Da jeg dro ut for å lande, hadde jeg grei overhøyde. Langt ute traff jeg en uvanlig stor og fin boble som løftet to meter i sekundet. Det tok mer enn 60 sekunder å fly gjennom den!!!  Det hadde vært interessant å fulgt den til topps. Men klokka var mange, og jeg var i landingsmodus. Hvis det er lignende forhold en annen gang, dvs mye vind og flisete termikk, skal jeg ta flere sveip utover for å sjekke om termikken ligger ute på flatene. Sola står omtrent i zenit nå, så det er ute på flatlandet det blir skikkelig varmt.

Ingen kommentarer: