mandag 13. juni 2011

Gjenopptakelseskommisjonen eller Gjenopptagelseskommisjonen - Driver Helen Sæter gjøn med oss??

For det finnes jo granngivelig ingen "Gjenopptagelskommisjon" slik Helen Sæter skriver i Aftenposten  (http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4145250.ece). Overskriften er "Vi brukte de ressurser som var nødvendig". Artikkelen er skrevet av Helen Sæter, leder for Gjenopptagelseskommisjonen  


På www.gjenopptakelse.no finner man derimot noe som heter "Kommisjonen for gjenopptakelse av straffesaker" hvor kommisjonen omtaler seg selv om "Gjenopptakelseskommisjonen" med k.


Ingen stor sak kan hende for andre enn humorister med forkvaklet sans for humor (tips til Aftenpostens nye humorside). - Det finnes altså ikke ikke en Gjenopptagelseskommisjon. Nå kan det selvsagt være at det er Aftenpostens rettskrivning som slår gjennom og korrekturleseren har endret Helen Sæters k til en g.


For det vil være virkelig alvorlig om Helen Sæter ikke kan skrive navnet til den etaten hun arbeider i? Vi gjør alle skrivefeil, men man bør vel vite hvor man arbeider? Eller er det slik at det ikke finnes noen Helen Sæter som arbeider i Gjenopptakelseskommisjonen? Jeg har ikke våget å sjekke på www.gjenopptakelse.no, for dette synes jeg er for flaut!


Det minner meg forresten om en artikkel i Dagens Næringsliv, en meget lesverdig sådan, som gikk på at når Nav ikke en gang kunne skrive navnet sitt riktig etter norsk rettskrivning (Nav skriver konsekvent NAV), hvordan kunne da etaten betros milliarder av norske kroner?


Eller kan det være snakk om Gjenoppdagelseskommisjonen? Den har jo holdt på noen ganger med Treholtsaken og oppdager stadig nye forhold. Slik følger kommisjonen på et vis i fotefarene til de store oppdagere (eller gjenoppdagere). Columbus (gjen)oppdaget jo Amerika, for faktisk var det folk der fra før. Selv har jeg som yndet beskjeftigelse å oppdage nye steder og land, noe jeg faktisk gjør rett som det er. Jeg tar til og med oppdagelsene i besittelse, men er forsiktig og forteller aldri noe til lokalbefolkningen. Noen kan faktisk bli sinte når jeg sier "Dette landet er mitt!"...

Ingen kommentarer: