torsdag 2. juni 2011

”Mer trening på landing med PPG-trike”


På Khao Sadao sist helg var forholdene ikke helt bra for å fly PG. (bilde) Som sagt flere ganger før, er det ikke like lett å vurdere hvordan flyforholdene vil utvikle seg i løpet av dagen. Nå har regntiden startet slik at midt på dagen og utover ettermiddagen er det ofte lokale regn- og tordenbyger som er sjef. Bygene er som regel små i utstrekning, men de kan utvikle seg utrolig raskt. På grunn av at regnet virkelig bøtter ned, kan det bli utrolig raske vindøkninger hvor greiner brekker og trær blir blåst over ende.

Nå til helgen ser meteorogrammet lovende ut, men som sagt ovenfor: Ofte er det lokale byger som styrer ballet. Planen er å prøve å fly PPG fra startplassen vår i Khorat, men dersom det nylig har regnet der, kan plassen være ganske gjørmete.

Her hjemmefra er det greit å starte. Dessverre er idrettsplassen lite egnet til landingstrening. (Se bilde) Det er det jeg nå trenger mer av. Siden idrettsplassen er så liten og jeg under innflyging må passere trerekken rundt i god høyde, har jeg ikke mulighet til å trene på liksomlandinger og så ta av igjen. Når det er vindstille, passerer jeg trærne i 10-20 meters høyde med noe motorkraft i 35-40 km i timen og med et synk på omtrent 1 meter i sekundet. Jeg går da fremover med la oss si 11 meter i sekundet. Jeg vil da teoretisk nå bakken etter 100-200 meter. Når jeg passerer trerekken, slipper jeg gassen og synket er omtrent 2 meter i sekundet og jeg kan være på bakken etter 50 meter. For å unngå en hard landing, må jeg gi mer gass og/eller bremse noen meter over bakken. Jeg bruker da omtrent 100 meter av idrettsplassen. Uten gass må jeg trykke bremsen helt i bånn for å unngå et hardt møte med bakken.

Når jeg lander her til vanlig, har jeg ofte brukt opp to tredjedeler av idrettsplassen. Skulle jeg da lette igjen etter å ha vært nede på bakken, er sjansen stor for at jeg vil ende i trærne når jeg flyr til værs igjen. Som regel er det vindstille eller nesten vindstille når jeg lander om morgenen, men er det noe vind, må jeg regne med vindgradient, opprettholde full flyfart og unngå å trekke brems før 3-4 meter over bakken. Dersom det er mer vind enn 4-5 sekundmeter i lav høyde, må jeg regne med turbulens fra trærne rundt og bør velge en annen og mer åpen landingsplass. For noen år siden skulle jeg lande her i mer enn 10 sekundmeters laminær høydevind, men de siste 50 metrene eller så ble det så turbulent at det var en umulighet. (se http://no.flightlog.org/fl.html?l=2&a=34&user_id=88&trip_id=184047 )

I Khorat er landingsplassen stor og uten hindringer. Jeg kan derfor trene på ulike varianter av landinger og finne frem til den måten som er best på den trange idrettsplassen. I tilfelle av motorkutt i lav høyde vil en nødlanding være uten problemer i Khorat. Helt annerledes enn hjemme hvor det ikke er en eneste mulighet til sikker landing ved motorkutt i lav høyde.

Så får vi se om det blir flyforhold på lørdag eller søndag.

Ingen kommentarer: