lørdag 7. februar 2009

”Endelig ny paramotor,”





men startplassen var absolutt ikke ideell for å ta den første turen med ny motor. Det var rigget til en svær scene for kveldens og nattens konsert. Startbanen var så kort at det ikke gikk an å overfly scenen. Ut mot sjøen var det en del småtrær som man eventuelt måtte svinge unna om man ikke fikk tilstrekkelig høyde. På høyre side var det rullet ut piggtråd og satt opp lysarmatur på to meter høye stålstenger.

Intuisjonen min sa at dette ikke var et startendes sted for meg.

Jeg fikk imidlertid prøvekjørt motoren på bakken. Elstarten fungerte slik den skulle. Motoren er en stillegående Yamaha på 150 kubikk med 22 hester. Vannkjøling. 8 liter bensintank. Så vidt jeg klarte å reise meg opp uten hjelp. Dette skal nok bli bra!

Det var drøyt 10 piloter som fløy, og det ble til dels spennende starter. Egentlig litt for spennende. En pilot hadde kursen rett mot scenen, men rakk å svinge til høyre; ingen scenedebut på ham. En annen sparket borti et tre under avgang (stønn fra publikum). En tredje pilot fikk motorkutt og måtte foreta en nødlanding i vannkanten med påfølgende utrykning med blålys og sirener, men det gikk helt greit.

Selv trivdes jeg veldig godt på bakken! Jeg hjalp en del piloter ut. I all støvføyken og med blikket rettet mot himmelen rotet jeg meg inn i piggtråden som heldigvis ikke var av det skarpeste slaget.

Ingen kommentarer: