fredag 10. april 2009

”Bombet sønder og sammen under Vietnam-krigen”



Denne lille øya noen mil syd for Ko Chang var droppsted for amerikanske bombefly som kom tilbake fra tokt uten å ha sluppet sin dødelige last. Dersom de kunne ha problemer med å rekke tilbake til flyplassen, ble bombene rett som det var sluppet her.

Sist søndag dykket jeg rundt denne øya og undret meg over hvorfor det så ut som et steinbrudd under vann. De blindgjengerne som er igjen, er overgrodd av koraller. Noen hadde også lagt tre udetonerte 100 millimeter (øyemålsanslag) artillerigranater pent på en stein. Jeg valgte å la dem ligge…

Så nå er PADI-sertifikatet mitt ”vedlikeholdt”, men egentlig foretrekker jeg snorkling. Da kan man stoppe hvor man vil og beundre en korall, en sjøanemone eller følge etter en fisk uten å måtte se hvor det blir av den/de man dykker sammen med.

Mulig det blir en tur til Sattahip om ikke lenge. Der er det en marinebase, og vi kjenner noen som arbeider i marinen som også flyr paramotor. Der skal det være noen øyer som er sperret for sivile hvor det er bra med koraller. Får se.

Ingen kommentarer: