mandag 3. november 2008

”Lengselens blå blomst”


poserte villig for meg her om dagen. Skjønt så veldig blå er den jo ikke. Det hvite omkring minner meg om skyer. Pasjonsblomst er navnet. Noen måneder etter at blomsten har sluknet, er den forvandlet til pasjonsfrukt. Tawk rawk er det lokale navnet – den er sur og søt på samme tid.

Dessverre måtte jeg kutte ned størstedelen av planten forleden. Et himmelstrebende tre hadde strukket seg for langt opp og ut til siden og truet med å velte mot huset. Slyngplanten med frukt og blomster hadde fulgt med til topps og måtte kuttes den også. Det skar meg i hjertet å måtte stoppe dens ferd mot skyene.

Jeg falt i tanker om hvilken likhet det er mellom oss PG- og HG-piloter og ”blomstene på marken”. Alle streber vi oppover, og har vi mulighet til det, retter vi blikket mot himmelen og skyene der oppe. Vi er ikke helt som ”moldtrellene” som har øynene festet mot jorden. Iallfall liker vi å TRO det.

Ingen kommentarer: