søndag 9. november 2008

”Skal – skal ikke? Skal – skal ikke?”



Hvor mange ganger har jeg ikke stilt meg det spørsmålet? Det gjelder nemlig om jeg skal starte med paramotor fra idrettsplassen rett utenfor her. Du ser den i høyre hjørne av det ene bildet, omkranset av grønne trær. Det andre bildet er tatt fra motsatt side. Det er trærne som er problemet. De er vel omtrent 15 meter høye. For ”sikkerhets skyld” regner jeg med at de er 20 m. Fra den ene siden av plassen og bort til trærne er det 120 meter.

Hvis det er vindstille, kan jeg trenge fra 20-60 meter løpebane. For sikkerhets skyld bør jeg vel ikke regne med at det stiger mer enn 1 meter på 10 meter. Da kan jeg risikere bare å være 6 meter over bakken når jeg når trerekken. Dersom det er vind, vil jeg være i luften fra 10-30 meter, men så er det eventuell rotor bak trærne? Mye vind vil lage kraftig rotor. 2-3 sekundmeter kunne være passe, men av erfaring vet jeg at når det blåser så lite, er retningen lite stabil. Jeg har trent skjermkontroll her og vet hvor vanskelig DET er i vind.

SKAL IKKE er hva jeg har havnet på. Bedre å stå trygt på bakken enn å ønske at du ikke hadde startet.

Ingen kommentarer: