fredag 7. november 2008

PPG ”Complete mechanical reliability”


er tittelen på et svært kort avsnitt i den engelske læreboka “Paramotoring from the ground up” av Noell Whittall. I sin helhet lyder avsnittet slik: ”THERE IS NO SUCH THING AS COMPLETE MECHANICAL RELIABILITY.”

Jeg er med i en lokal paramotorklubb med over 100 medlemmer. Det er omtrent det antall PPG-piloter det var i Norge sist sommer etter hva jeg har hørt.

Det som slår meg, er at det er svært mange piloter i vår klubb som flyr som om motoren aldri kan stoppe i luften. De flyr en eller to meter over bakken i stor fart og tar krappe svinger, subber tretopper osv. I det hele tatt liker de seg best når de får skikkelig fartsfølelse og flyr i nærheten av publikum. Det er ikke få ganger jeg har sett at motorer har kuttet av ulike årsaker.

Nå i sommer omkom en fersk pilot i vår klubb. Han ble hengende i en kraftledning, men var for utålmodig til å vente på hjelp. Han hoppet ned, fikk indre blødninger i fallet og døde av dem. Men han skulle jo i utgangspunktet aldri fløyet slik at han hadde mulighet til å havne i den ledningen.

ETTER MIN OPPFATNING BØR VI SOM FLYR PPG, FLY SOM OM VI IKKE HAR MOTOR! Det vil si at vi hele tiden regner med at vi kan få motorkutt og har tilstrekkelig høyde til at vi kan rekke frem til en landing. Lavflyging bør begrenses til start og landing.

Dersom vi flyr slik, er jeg overbevist om at vi vil bli spart for mange ulykker.

Ingen kommentarer: