onsdag 12. november 2008

”Turbulens fra huset på landingen i Vågå?”



Sist sommer hadde jeg tid til å studere mange HG-landinger på Rikssenteret. Når det blåste mellom 5 og 10 sekundmeter (grovt anslått) og når vindretningen var fra Vågå sentrum og omtrent på den retningen som streken på bildet viser, slo det meg at de som landet øst for huset og omtrent der streken er tegnet, hadde en tendens til å få en høyredreining på vingen akkurat når de var i ferd med å steile ut. Ingen dreide motsatt vei. Det er i og for seg ikke unaturlig når farten er liten, at vingen dreier inn i vinden. Men jeg vil tro at dreiningen også kunne skyldes rotor/undertrykk bak bygningen. Ved mye vind vil lufttrykket i le av bygningen være noe mindre enn foran og på sidene, noe som kan føre til at vinden i et lite område nær streken på bildet, kan bli ”sugd” inn bak bygningen og gi noen små overraskelser. Dette i tillegg til rotoren. For min egen del vil jeg i kraftig vind forsøke å lande på merket rett ut for bygningen eller ovenfor, eller mest mulig på sydsiden (siden som vender mot elva) av landingsjordet. Men det må sies at turbulens fra rikssenterbygningen neppe er noe stort problem.

Rotoren fra bygninger kan strekke seg lenger enn vi tror når det er mye vind. Jeg har trent mange ganger på å håndtere paraglider på bakken på et stort flatt område i omtrent 10 sekundmeter. Det var ikke noe problem. Men når den vinden med samme styrke og på samme sted kom fra motsatt retning over noen små 7-8 meter høye flyhangarer 200 meter unna (se bilde), var det ganske så umulig å få kontroll på vingen.

Vi kan ikke gjøre noe med vind og turbulens, men vi kan mange ganger legge inn godt med sikkerhet slik at forhold vi kjenner til, ikke overrasker oss.

Ingen kommentarer: