tirsdag 11. november 2008

”Menneskerettigheter i rommet?”


”Verdenserklæringen om menneskerettighetene skal flys ut i rommet og lagres.
"Alle mennesker er født frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter. De er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd."
Slik begynner den, erklæringen som skal være med romfergen Endeavour opp til den internasjonale romstasjonen 14. november, godt pakket inn i rom-tolerant materiale. Vel oppe i romstasjonen vil erklæringen bli lagret permanent inne i ESAs romlaboratorium Columbus.” (http://www.romsenter.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=51145)
Er menneskerettighetene blitt så høytflyvende at de ikke kan implementeres (oversatt fra politikerspråk skulle det bli omtrent det samme som iverksettes) her nede på jorden?
Jeg tar det til etterretning. Ingen kommentarer fra min side. Og ingen SMEKK på meg denne gangen. SMEKKENE får vi ta i fellesskap vi som er igjen her nede.
Hvor er fornuften, samvittigheten OG brorskapets ånd? Vi vet iallfall at den på papiret fra midt i november 2008 befinner seg i kretsløp rundt en klode hvor det til tider kan se ut som om alle tre er fraværende rett som det er.
Det minner meg om da vi var på telttur en gang. Til frokost skulle vi kose oss med ”egg og bacon”. Så hadde han som skulle ta med egg, glemt det. Da ble det bare ”og bacon”. Den som hadde ansvaret for bacon, begynte så å lete i ryggsekken. Ingen bacon å finne. Da satt vi der og måtte nøye oss med ”OG” til frokost og en vakker soloppgang.
Jeg tror bare jeg må sitere Piet Hein én gang til (håper det blir den siste), for dette med sparing må jo helt klart gjelde på andre områder i tillegg til det som blir nevnt nedenfor:
”Fornuften er en sjælden vare.
Enhver, som ejer den, bør spare.”

Ingen kommentarer: