tirsdag 30. november 2010

”Phu Thap Boek – et utrolig flysted nord i Phetchabun”






Bilvei helt til start. Høydeforskjell på mer enn 1.400 meter. Stort og jevnt startområde. Vindretning fra NØ til SØ. Til neste år er det snakk om å lage en ny start på andre siden av fjellet (”phu”). Sist helg var det avslutning av King’s Cup i paragliding her. Og for et arrangement. Jeg har aldri sett så mange hjelpsomme folk på et startsted noen sinne. Når du utelandet, var det bare å ta kontakt på radio og så var hentetjenesten der. Så ble du kjørt til hovedlandingen for å registrere at du hadde landet. Deretter transport opp til starten igjen. Helt utrolig.

Ikke mange utlendinger her, Brad fra USA (flyr profesjonelt i Pakistan, India, Nepal og Bhutan), Lloyd Pennicuik fra Australia (deltaker i Red Bull Cross Country Alps i 2007, 2009 og 2011), en pilot fra Canada og to fra Frankrike.

Flysesongen her er fra november til april, altså utenom regntiden. Ellers dyrkes det ris i startområdet. Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette må være et ideelt sted for norske piloter i vinterhalvåret. Her er det virkelig distansepotensiale. De dagene jeg var der, var termikken myk og behagelig. Skybas var riktignok lav (ikke over 2.000), men flatlandet utover var mellom 170 og 100 ned til byen Phetchabun. Noen dager før konkurransen startet fløy en thailender ned til Phetchabun, omtrent 60 km. Han tok en del bobler utover flatlandet, se http://www.paragliding365.com/index-p-flightarea_details_6559.html

Siste dagen jeg fløy tok Lloyd Pennicuik en god boble langt ut på flatlandet. Jeg så ham igjen da han landet like ved veien utenfor Phetchabun.

Det skal være et nytt treff her på Valentinedagen i februar. Dersom det passer slik, kommer jeg nok til å dra dit da.

Ingen kommentarer: