fredag 24. oktober 2008

”Læring = mestring”


Jeg liker dette ”regnestykket”/ denne ”ligningen”. Men hvordan, har jeg filosofert mange ganger, ville svaret blitt om jeg hadde startet en flyskole for fugler?

Det store spørsmålet er hva man må sette inn på venstre side av likhetstegnet for å nå frem til svaret på høyre side. Den som kunne svare på det!!!

Noen eksempler: 1. Jeg har sittet på land og sett på seilbrettentusiaster som har strevd time etter time i ett strekk for å lære å seile. Uten veiledning er det opp på brettet, ned i vannet, opp på brettet, ned i vannet. Ingen fremgang er å spore. 2. Rettskrivning. Skriver man intressant, inntresang, interessant, interresant, ingteressant? Eller noe helt annet? Spørsmål: Hva lærer du av å gjøre feil hele tiden? Svar: Du lærer å gjøre feil.

Forsøk på konklusjon: Skal du lære noe, må du lære å gjøre det RIKTIG. Helst fra første stund. Dersom du ikke får korrigert feilene, vil du fortsette å gjøre feil, og det kan ta veldig lang tid å avlære feillæringen.

”Læring = mestring” – Mange veier leder til målet, Det finnes ingen bastante svar på hva som skal settes inn på venstre side av regnestykket. Men jeg vet iallfall at faget aerodynamikk ikke ville være med i læreplanen på flyskolen for fugler…

Ingen kommentarer: