fredag 31. oktober 2008

”Slangen i paradiset”



Slanger hører med. Heldigvis hører jeg til de som liker slanger. Men alt med måte.

Yndlingsslangen min er den jeg har rundt halsen. Det vil si skinnet av den. En kobra som pleier å gå ut av sitt gode skinn i treet rett bak meg, ga meg det. En tid brukte jeg det som vindmarkør på start.

Slangen på nærmere 4 meter som lå i gresset og slappet av, var ikke så grei. Jeg var usikker på hva slag det var da jeg bare så halen på den. En hakke lå hendig til like ved. Tenkte jeg skulle kverke den for å spørre kyndige folk om navnet. Det var som den leste tankene mine. Plutselig reiste den seg opp i brysthøyde, spilte ut nakkeskinnet og så på meg. - Hyggelig å hilse på deg, kongekobra, sa jeg og trakk meg forsiktig tilbake. Dårlig gjort at den ikke ventet på at jeg hentet fotoapparatet.

Den 4 meter lange pytonslangen rett bak huset har jeg ikke sett i det siste, men den er nok i nærheten. Heller ikke kobraen som holdt til under huset. Kan hende har den byttet plass med kraiten på halvannen meter som lå rett utenfor døren en morgen?

Den lille pene slangen som jeg holder i en pinne på bildet, ville ikke si hva navnet dens var, men den var villig til å posere. Ifølge folk som så den, var den ikke så veldig giftig. Tryggest likevel med pinne.

Når jeg sykler omkring, er det stadig døde og levende slanger å se. En dag så jeg en på nesten 2 meter i veien. Den var død. Jeg stoppet. Da er det jeg langt unna ser en dame på motorsykkel som kommer mot meg. Jeg kan ikke dy meg. Slangen er like lang som veien er bred, og jeg strekker den ut i veiens bredde. Jeg sykler noen titalls meter videre og stopper. Damen med motorsykkelen passerer. Jeg snur meg. Hører et skarpt skrik. Jammen kunne hun løfte bena høyt!!

Ingen kommentarer: