tirsdag 23. desember 2008

«Om hundre år er allting glemt, men det går ikke an å glemme noe sånt»


Overskriften er sakset fra Aftenpostens nettutgave (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2836830.ece), og artikkelen handler blant annet om tre barn som fikk tuberkulose som småbarn, hvordan de ble behandlet, om morens opplevelse av det den gang og i ettertid.

Dette var i 1961.

JEG SKAMMER MEG! SKAMMER MEG DYPT OVER Å VÆRE NORSK!!

På den annen side er det neppe særlig annerledes i andre land.

Fernissen av sivilisasjon (jeg antar at ordet ”sivilisasjon” har en positiv konnotasjon, selv om virkeligheten ofte(st) viser det motsatte) ser ut til å være meget, meget tynn.

Det ser ut til at når en del mennesker gis mulighet til å utøve makt, blir de som ulver (igjen unnskyld til ulven; du er sikkert et ålreit dyr).

Slik var det før (jfr. Nero, Hitler, Stalin, Mao osv – bare noen nevnt, men ingen glemt), og ingen skal få meg til å tro at denne typen personer ikke eksisterer i dag. I Norge finner vi dem i offentlig administrasjon, i helsevesenet, i skolene, i barnevernet, i NAV, i privat sektor av næringslivet etc.

JEG ØNSKER DEM EN HELVETES JUL OG ET FORFERDELIG NYTT ÅR!

Til dere andre: God jul og godt nyttår!

Ingen kommentarer: