tirsdag 23. desember 2008

”Pervertert kunnskap? (3)”




”I’m OK – you’re OK” er tittelen på en bok fra 1967 av Thomas A. Harris som jeg kjøpte i en bruktbokhandel. Doctor Harris’ bok dreier seg om transaksjonsanalyse. Harris postulerer (veldig forenklet fra min side) at det dreier seg om fire ”Life positions”:
I’m not OK – you’re OK. Dette er barnets posisjon.
I’m not OK – you’re not OK. Dette er autistens posisjon.
I’m OK – you’re not OK. Dette er den kriminelle/psykopatens posisjon.
I’m OK – you’re OK. Dette er den ansvarlige voksnes posisjon.

HADDE DET BARE VÆRT SÅ ENKELT! (De fleste av oss er en ugrei blanding av alt dette og mer til)

Greit at JEG er OK (selvsagt med alle forbehold…). Det VET jeg jo. Men jeg har levd så pass lenge at jeg har møtt, hørt om, lest om alt for mange mennesker som har innstillingen: I’m OK – you’re not OK.

Hvordan skal man takle slike personer? Jeg tenker på psykopater, maktmennesker, visse typer politikere og mennesker som lider av sterke vrangforstillinger.

Hva gjør du når du står ansikt til ansikt med en Hitler, en Stalin, en Mao, en Pol Pot, en Franco, en Pinochet eller en annen ulv (unnskyld ulven for at jeg rakker ned på deg! Det var ikke pent gjort) av et menneske? Sier du ”I’m OK – you’re OK”?

Selvsagt ikke.

Dessverre har alt for mange sagt ”Ein Führer – ein Volk!” Både før og etter Hitler.

Ingen kommentarer: