søndag 10. april 2011

”En interessant dag på Khao Phrik”


Siste dagen av konkurransen i dag. Forholdene var sterke på start, og jeg valgte å stå over. Det var startbart for meg i perioder på 10-20 sekunder, men så slo termikken til – og det var saftige saker. Piloter som jeg vet er dyktige på start, hadde bomstart etter bomstart. En pilot kom et par meter over bakken og så gikk skjermen i spinn; tre ganger snurret den rundt i rasende fart før han ble satt på bakken og hjelpere ilte til og holdt ham fast slik at han ikke ble dragget. Jeg har aldri sett noe slikt før.

Min prosedyre før eventuell start er som følger: Jeg vurderer alle de forholdene jeg vet om som har betydning for om det er flybart eller ikke. Jeg ser også på andre piloter, hva de gjør, men bryr meg egentlig ikke så mye om hvordan de takler forholdene. Deretter tømmer jeg hodet og forsøker å fristille meg helt for påvirkninger utenfra . får jeg den gode flyfølelsen da, så starter jeg. Kommer ikke den gode flyfølelsen, venter jeg til den kommer, eller så lar jeg være å fly. Det kommer alltid en ny flydag, og det er ikke all verdens viktig å fly i dag selv om mange andre starter og flyr.


En pilot landet ufrivillig inne på platået bak Khao Phrik og fikk skader i brystet, og en annen pilot landet for å bistå ham. 20 mann holder på å bære ham ned en ekstremt bratt fjellside akkurat nå.. Tre andre piloter landet inne i jungelen et sted og kunne ikke komme ut ved egen hjelp. Ved 19-tiden var bare noen få piloter kommet tilbake.

Mer om dette i morgen…

Ingen kommentarer: