mandag 4. april 2011

"Khao Sadao - 2. konkurransedag"



Oppgaven i dag gikk via noen lokal vendepunkter til Dan Khun Thot, til sammen omtrent 50 km. Oppgaven var elapsed time med startvindu fra 12. i går ble det bare trening på å lage rute på GPS-en pga bakvind. – Jeg tenkte å starte som førstemann fordi jeg vet av erfaring at forholdene kan forandre seg fort. Vinddummien som gikk ut ved 11-tiden lå i god høyde. To piloter snek seg foran meg, så jeg startet som tredjemann. Jeg brukte en god del tid på å komme opp i motsetning til de fleste andre pilotene. Det tok derfor litt tid å ta de lokale vendepunktene. Termikken var ikke særlig sterk, trodde jeg. Fine bobler og svake forhold, trodde jeg. Inntil jeg plutselig så en tøyfille rett foran øynene. Jeg må ha falt ut av en boble og skjermen må fullstendig ha mistet flyfart. Skal si jeg våknet da jeg falt mellom 20 og 50 meter. Noen ganger er det bedre å fly hangglider. Det ble noen ørsmå sideinnklapp senere. Noen regndråper over Khao Sadao fortalte meg at det kan hende ville bli overutvikling.
Etter siste lokale vendepunkt lurte jeg på om jeg skulle lande ved Khao Phrik. Tilbake til Khao Sadao så jeg at det kom en byge noen kilometer unna. Det ville være umulig å tanke høyde på Khao Sadao og dra til høyre for bygen og mot Dan Khun Thot. Forholdene var fremdeles greie, så jeg dro store ører og landet som sistemann nedenfor starten. Noen minutter senere kom vinden. 15 sekundmeter og mer laget en veritabel støvstorm. Deretter kom regnet etterfulgt av torden. Flere piloter ble blåst langt av gårde og landet i regn og hagl. Oppgaven ble kansellert (tror jeg?), men på resultatlista figurerte jeg som 16-mann av drøyt 50 piloter. Uansett var det en interessant dag. Mest fornøyd var jeg med at jeg valgte å lande i tide.

Ingen kommentarer: