fredag 15. april 2011

”PPG-tur til Hat Chom Tawan”




tidlig på morgenen. Det var så godt som vindstille ute på idrettsplassen, og det var bare å legge ut vingen hvor som helst. Etter en bomstart med påfølgende svetting (utrolig så mye svetting det blir) gikk andre forsøket greit. Jeg syntes nok jeg brukte litt lang strekning for å komme opp, men det er jo en del vekt som skal løftes opp.  Trærne ble passert i grei høyde, så med litt motvind hadde jeg nok vært høyt over.

Jeg hadde laget en rute fra Suntisuk til Nong Yai, Soengsang, Hat Chom Tawan og tilbake til Suntisuk, og startet omtrent 7.20 før sola hadde begynt å varme alt for mye. Stille og rolig luft i begynnelsen av turen, men så ble det noe bevegelse. Noe motvind mot Nong Yai som jeg fløy over i god høyde. Grønne rismarker der hvor det dyrkes ris; her er det vann og søle og absolutt ikke verdt å lande. Når det gjaldt vendepunktet Soengsang, må jeg ha tastet inn litt gale koordinater, for jeg måtte fly nesten 2 km for langt før GPS-en viste veien til Hat Chom Tawan. Men jeg var på tur, så hva gjorde det?

På vei til Hat Chom Tawan begynte luften å røre på seg, og over innsjøen var det noe turbulent. Jeg tok noen legg over stranda for å sjekke om det var greit å lande der, men slo det fra meg selv om jeg hadde bil der nede som ventet. Det er Songkran (med vannkasting langsmed bilveiene) så jeg valgte heller å dra tilbake til Suntisuk. På vei tilbake var det over 50 km medvind, så kilometerne rant raskt unna. I lav høyde over Suntisuk var det rimelig turbulent mens jeg fløy over for å sjekke vindretning og styrke. Landingen på idrettsplassen gikk bra; var litt spent på det siden det er første gangen jeg har landet her og det er en del trær rundt plassen.

Mens jeg legger inn dette, bygger skyene kraftig nå ved 10.30-tiden. Det blir nok noen tordenbyger i dag også. Bilder fra startplassen, mot Suntisuk og fra Hat Chom Tawan.

Ingen kommentarer: