lørdag 9. april 2011

”Nye muligheter fra Khao Phrik”




Gårsdagen regnet bort, og utsiktene for i dag var dårlige.

Siden det var vind fra nordøst og det kunne være muligheter for regn, dro jeg alene til Khao Phrik på morgenen. Jeg ville iallfall få fløyet en tur i dag. Noe tung bæring opp og vinden stod 45 grader fra venstre med 4-7 sekundmeter. Jeg varslet konkurransepilotene om at det var muligheter her. Det så imidlertid ut til å klarne litt og jeg ventet derfor på at termikken skulle kvele vinden. Etter hvert stilnet det og det ble fine om enn litt korte sykluser.

Startet akkurat i forkant av en boble og gikk rett opp utenfor starten. En del fine bobler på mellom 3 og 4 meter i sekundet. Skybas lå på omtrent 1.000 meter så tidlig på dagen. Etter hvert så jeg at de andre pilotene lagde maursti opp til start. Jeg dro derfor ned og landet for å være med på konkurransen. De siste leggene foran starten viste imidlertid at det på ny var blitt sidevind.

Jeg valgte derfor å la vingen ligge ned og gikk opp for å se på de som startet. Her var det mye spektakulære greier. Førstemann som tok av (en svært dyktig pilot fra Japan), fikk det ikke helt til (kort video). Etter å ha hatt hjertet nesten i halsen en del ganger, gikk jeg ned og spiste. Det så ut til at mange nå stanget mot vinden og jeg kansellerte dagen for min del. Og var faktisk veldig fornøyd med det. Kanskje oppgaven som er på GPS-en kan brukes i morgen. Da skal det være meldt bedre vær, men samme vindretning.

Ingen kommentarer: