onsdag 3. juni 2020

1001 godnatthistorier - 292. Historien om Rita Rips


292. Historien om Rita Rips
-          Jeg syntes jeg måtte ta med en klase modne rips dag jeg gikk forbi ripsbuskene i hagen, sa fru Fantasia da hun kom inn til M.

-          Så fine de er, svarte M. – Men hva er den lille svarte prikken i enden?
-          Det er resten av blomsten som var der tidlig i vår. Nå er det sensommer og Rita Rips rødmer av glede fordi Solfrid Sol og Sølvi Sønnavind har kjælt med henne i hele sommer.
De hørte et lite POFF! Jammen var det ikke et lite rødt bær som sprakk.
-          Nei, nei, nei, hørte de noen som sa. – Det er ingen grunn til å bli sur og sprekke selv om det nettopp har regnet.

Det var Rita Rips.
-          Hei, er det dere, sa Rita.
-          Jeg bare henger her og er egentlig verken glad eller sur. Forresten, kanskje er jeg litt sur, men det er bare på smaken. Enten vi vil eller ikke, så blir vi røde når det lir på, men det jeg liker aller best, er å springe ut om våren.
-          Jeg og Sonni Solbær har en konkurranse hver vår om hvem som springer først ut. Nesten bestandig er det jeg som vinner.

-          Hvorfor Sonni somler slik vet jeg ikke. Noen ganger kaller jeg ham for Sonni Somlebær, men det liker han ikke.
-          Det er mobbing, sier han. – Det er bare slik at vi er litt forskjellige. Du liker å være rips. Jeg liker å være solbær.
-          Javel, sier jeg og ber om unnskyldning. – Jeg skal aldri si det mer.
-          Likevel titter jeg rett som det er bort på busken hvor Sonni Solbær holder til. Det kan bli litt slitsomt med alle insektene som besøker meg før han springer ut. Klart det er hyggelig med besøk, men noen ganger blir det for mye av det gode. Jeg gir de flygende fantene nektar og litt pollen, men de bare prater og prater og jeg får aldri sagt noe før de har fløyet sin vei. Du kan selv høre på all summingen neste vår når jeg har sprunget ut. Først når jeg er blitt kart, finner Sonni det for godt å blomstre.
-          Ikke kan jeg fly min vei heller. Jeg henger bare der på kvisten og kan ikke gjøre noen ting. Det er skjebnen når man er rips. Man må ta det som skjer.
-          Den skumleste for oss i ripsfamilien er Grasken Gråtrost.

-          Hele sommeren har han hoppet rundt på gressplenen på jakt etter Markus Meitemark og andre godsaker som han har gitt til ungene sine.  Grasken holder til i et lite grantre ikke langt fra meg. Det har vært et svare spetakkel hele sommeren når han har kommet med mat til ungene. De skriker og krangler og mangler helt fugleskikk. Gregers Gran har prøvd å protestere uten at det hjelper.
-          Det er når ungene flyr fra redet at det begynner å bli skummelt. De vet ikke helt hvordan de skal finne mat på bakken, men meg ser de der jeg henger rund og rød på busken min. Når de først får smaken på rips, kan de rense ripsbusken min på få dager. Og så jeg som har lengtet etter det søte liv sammen med sukker og vaniljesaus! Det er det som har holdt meg oppe hele sommeren.

-          Når jeg blir så fin og rød på høsten, er det fordi jeg drømmer om å svømme i deilig gul vaniljesaus. Kan det være et bedre liv for oss som er rips? Jeg tror ikke det.
-          Til alt hell kom Gregersen hjem fra ferie og så hva Grasken Gråtrost og familien hans holdt på i bærbuskene. Han fikk slengt en stor bærnot over oss og dermed var vi berget.
Not, nat, nute, så var den historien ute.
Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

Ingen kommentarer: