onsdag 24. juni 2020

1001 godnatthistorier - 308. Historien om Kolbjørn Kokos


308. Historien om Kolbjørn Kokos
-          I kveld skal jeg fortelle om Kolbjørn Kokos, sa fru Fantasia og trakk dyna litt til side før hun satte seg.
-          Han har jeg sett, sa M. - Han pleier å komme i butikken før jul og ser ut som en kjempestor nøtt.

-          Det er slik han ser ut når han kommer i butikkhyllene, sa feen, - men når han bor høyt oppe i kokospalmene, er han helt annerledes. Da har han et tykt skall utenpå som han gjemmer seg inni.

-          Til å begynne med er han grønn. Det er først når han har hengt i palmen en stund at han bestemmer seg for å skifte farge til brun.
-          Noen vil nok si om Kolbjørn at han er litt «tjukk i nøtta», men det bryr Kolbjørn seg ikke noe om.
-          Jeg er så god å spise at jeg er nødt til å ha tykt skall. Hvordan skulle jeg ellers greid å henge der oppe i palmen når det er så mange som er glad i meg?

-          Det er særlig en som er veldig glad i meg. Han er faktisk helt gal etter meg. Han liker meg så godt at han klatrer helt opp i palmene for å hilse på. Ikke noe galt i å hilse og si god dag, hadde han bare nøyd seg med det, men det er ikke nok for Koko Kokosnøttkrabbe. Egentlig er han ingen krabbe. Han er en eremittkreps som kan vokse seg kjempestor.

-          Når Koko får tak i en nøtt, vil han gjerne ha den for seg selv, men rett som det er kommer andre krabber til og da blir det slåssing. Jeg liker ikke slåssing. På noen øyer i Stillehavet er det så mange kokosnøttkrabber at mange har begynt å feste metallplater rundt kokospalmene slik at krabbene ikke kan klatre oppover stammen.
-          Akkurat det synes jeg er fint, for Koko Kokosnøttkrabbe kan klype veldig kraftig. Når Koko blir voksen kan han veie mer enn femten kilo. Bare kroppen kan være mer enn en meter lang. Når Koko ikke kan spise kokosnøtter fordi han ikke kommer opp i palmene, må han finne mat andre steder.

-          Det er ikke så nøye, mener Koko, bare det der noe spiselig.
-          Når jeg henger høyt oppe i palmene, har jeg fin utsikt. Helst liker jeg å bo nær sjøen. Da kan jeg følge med på alt som skjer ute på sjøen. Er jeg heldig kommer det en båt og tar meg med til fremmede land. I Norge har jeg vært mange ganger ved juletider. Noen ganger blir jeg hengt opp ute slik at småfuglene kan spise av meg. Det liker jeg ikke noe særlig. Kaldt er det å henge der ute, og Blit Blåmeis og Kjell Kjøttmeis hakker så det gjør vondt.

-          Da vil jeg heller bli malt opp i småbiter og bli til kokosmakroner og komme på julebordet etter at julegavene er delt ut. Der inne er det deilig og varmt og jeg blir kjent med mange andre, som for eksempel Kaftein Kaffe. Gregers Gran som står full av julepynt, pleier å fortelle om livet i skogen i Norge.
-          Jeg har imidlertid funnet ut at jeg trives bedre på en sydhavsøy med blått hav og hvit korallsand.

-          Hva skal jeg med snø når sanden der jeg bor er like hvit og fin? Ikke kommer jeg til å lære å gå på ski heller. Nei, jeg sier borte er bra, men hjemme er best.
Bist, bast, bute, så var den historien ute.
Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

Ingen kommentarer: