torsdag 18. juni 2020

1001 godnatthistorier - 303. Historien om Bling Blåvinge



303. Historien om Bling Blåvinge
-          Da jeg traff på Bling Blåvinge i kveld, var hun litt lei seg, sa fru Fantasia og trakk dyna til side før hun satte seg ned ved siden av M.
-          Hvorfor det, spurte M. – Nå som det er sommer og all ting.
-          Bling lurte virkelig på om hun skulle komme til sommerballet i blomsterenga i år. Det hadde vært så kaldt i sommer, sa hun, at hun trengte mer klær. Det var ikke mange steder hvor det var mulig å få tak i varme klesplagg som passet for en liten sommerfugl som henne.

-          Hun hadde hørt at oppe i fjellet vokste det deilig og myk myrull. Om jeg visste om det, spurte hun.
-          Jeg svarte, som sant var, at på mange myrer oppe i fjellet var det helt hvitt av myrull. Der holdt også Vevil Vevkjerring til, og hun kunne lage de fineste tøyer av myrullen.

-          Vet du om Vevil har tid til å lage varmt tøy til meg, spurte Bling.
-          Det er ikke noe problem. Hvis ikke Vevil har tid, er det mange andre vevkjerringer på myra. De venter bare på at det skal komme noen og spørre.
-          Men hvor er dette fjellet hen? Jeg har aldri vært der. Er det langt?
-          Det er rett oppe på Henningvola. Ikke lange biten herfra. Det var da jeg foreslo for Bling at jeg skulle spørre deg, M, om du ville være med til fjells?
-          Ja, sa M. – Det vil jeg.
Feen tok frem tryllestaven da de fant frem til Bling som satt utenfor og ventet. Vips var de ute på den store myrullmyra. Men hvor var Vevil Vevkjerring? De spurte lille My Myrull, men hun hadde ikke sett noe til Vevil de siste dagene.

-          Men der borte ser jeg Fridtjof Frosk, sa My og pekte. - Han vet sikker hvor Vevil har tatt veien. Hei Fridtjof! Har du sett Vevil Vevkjerring i det siste?
-          Nei, sa Fridtjof og slikket seg rundt munnen. - Henne har jeg ikke sett siden jeg spiste henne opp for noen dager siden.

-          Er han en sånn en som spiser oss insekter, pep Bling Blåvinge og grøsset.
-          Bare vevkjerringer, sa Fridtjof. – Ikke vær redd. Du skjønner jeg blir så lei av alle disse vevkjerringene som bare sitter og prater her ute på myra. Det er aldri fred å få når en stakkars frosk har lyst til å sove. Du har ingen ting å engste deg for. Jeg kjenner dere sommerfugler og vet at dere har det for travelt med å fly rundt til å forstyrre oss frosker når vi vil sove. Men jeg er venn med Eddie Edderkopp og vet at han kan hjelpe.
-          Eddie er opptatt med andre ting enn å prate. Han er et skikkelig arbeidsjern. Han lager en utrolig fin silke, og jeg er helt sikker på at han kan lage tøy til deg, Bling, tøy som kan varme deg i sommerkulda her på Henningvola.
Slik gikk det til at Bling Blåvinge fikk både bukse og langermet trøye laget av den fineste myrull. Hun fikk til og med sokker til alle bena. Alle var fornøyde bortsett fra Vevil Vevkjerring som lå i magen til Fridtjof Frosk.
Ull, tull, tute, så var den historien ute.
Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

Ingen kommentarer: