tirsdag 24. november 2020

1001 godnatthistorier - 455. Historien om Iselin Iskrem

 

455. Historien om Iselin Iskrem

-          Siden det er sommer, må jeg fortelle historien om Iselin Iskrem, sa fra Fantasia og satte seg ved siden av M. – Jeg ser forresten at du kjenner henne, for det ligger papir fra Krone-is i papirkurven din. Vet du forresten at Iselin ble født i 1954 og kostet 75 øre den gangen?

-          Nei, det visste jeg ikke. Het hun Krone-is den gangen også?

-          Nei, det gjorde hun ikke, men fordi hun i hele 15 år, helt til 1970, kostet en krone, begynte folk å kalle henne for Kronesis. I dag koster hun over tjue kroner, og prisen stiger nesten hvert eneste år.

-          Hvis jeg hadde tjue kroner i 1970, kunne jeg spise hele tjue Krone-is? Om jeg orket, da.

-          Da hadde du nok fått vondt i magen og du ville blitt veldig kald.

 

-          Iselin er en av de mest populære iskremene i Norge. Hun liker godt at hun blir satt pris på, men en pris på over tjue kroner synes hun er litt drøyt. Men prisen kan hun ikke bestemme selv, det er det Burmann Butikkeier som gjør. Han teller kroner hele dagen og er egentlig ikke så veldig glad i iskrem.

-          Jeg har for stor mage som jeg har, sier Burmann og knasker på en gulrot i stedet.

-          Iselin er fornøyd med innpakningen sin. Ikke alle iskremer er så heldige. Likevel synes hun det er rart at det står at hun har hjemmelaget sjokoladeovertrekk. Hun er jo laget på fabrikk og kommer først hjem til noen når hun er solgt. Og da blir hun spist med en gang papiret blir tatt av. Hun har tenkt at det betyr at sjokoladen blir trukket over når papiret blir tatt av, men er ikke sikker på det. Hun har aldri våget å spørre, heller. Hun har iallfall skjønt at det er finere å ha sjokoladeovertrekk enn ikke å ha det. Det er sikkert derfor jeg er så dyr, tenker hun.

-          I gamle dager før det fantes skikkelige frysebokser, var oldeforeldrene til Iselin gode venner med Tørres Tørris. Han var så kald at nesten ingen ville være sammen med ham. Hele 78 kuldegrader kald var han. Å være i samme boks som Tørres kunne være en kald fornøyelse, men det var helt greit for Iselin selv om hun ikke likte å ligge kloss inntil ham. Om Tørres Tørris skal jeg fortelle en annen kveld.

-          Iselin har bestandig undret seg over hvorfor hun heter Krone-is til etternavn. Noen sier at hun ble laget litt større enn andre iskremer for at det skulle bli lettere med vekslepenger. Prisen ble satt til en krone. Så kom det en liten jente som ikke visste hva isen het, men hun spurte ekspeditøren, fru Nilsen: - Har dere mer av denne kroneisen? Slik fikk Iselin det fine etternavnet sitt.

Kron, kran, krute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

Ingen kommentarer: