lørdag 13. mars 2021

1001 godnathistorier - 560. Historien om Morten Mort

 

560. Historien om Morten Mort

-          Da Morten Mort var liten, visste han ikke helt hva han skulle bli, sa fru Fantasia og slo seg ned ved siden av M.

-          Jeg vet heller ikke hva jeg skal bli når jeg blir stor, svarte M.

-          Det var litt annerledes med Morten Mort. Han vokste opp i Gjeddevann og visste ikke om han ville bli spist eller ikke.

 

-          Jeg husker du fortalte om Jorunn Gjedde. Hun var skikkelig skummel, og så ligner hun på en krokodille.

-          Det stemmer, sa feen. - Da Morten Mort kom ut av egget i Mortebekken, visste han ikke at det var noe som het gjedder. Ingen av de andre småmortene hadde hørt om Jorunn Gjedde. Det var først da de kom ut i Gjeddevannet og traff på Martin Stormort at de fikk vite at det var viktig å passe seg.

-          Det har jeg gjort, sa Morten. Det er derfor jeg er blitt så stor. Dersom dere svømmer mange sammen i en mortestim, er det viktig å holde seg i midten. Det er de som svømmer foran eller etter de andre som blir spist.

 

-          Dette blir ikke lett, tenkte Morten. - Kan hende er det best at jeg holder meg her i Mortebekken.

-          Morten hadde tatt noen turer nedover og nesten svømt ut i Gjeddevannet. Heldigvis hadde han snudd i tide, for der Mortebekken rant ut i vannet, var det tett i tett med gjedder som bare ventet på at godbitene skulle komme svømmende. Hva skulle han gjøre?

-          Han spurte Ågot Ål hva hun mente.

-          Grav deg ned i mudderet, sa hun. – Det gjør jeg når jeg skal gjemme meg.

-          Morten prøvde det, men det var lite trivelig. Han fikk nesten ikke puste når han lå nede i gjørma.

-          Han spurte Ørjan Ørret om råd. Ørjan sa bare at det gjaldt å vokse seg stor så fort som mulig. Da greier ikke Jorunn å svelge meg.

-          Det var et dårlig råd du ga meg der, sa Morten. – Selv ikke Martin Stormort greier å bli så stor at han er trygg for Jorunn.

-          Morten spurte rundt blant de andre fiskene, men verken Arild Abbor eller Karl Karuss hadde gode råd.

-          Det var da Morten fant ut hva han ville gjøre. Han samlet alle de andre småmortene til rådslagning. Noen stormort kom også.

-          Det vi må gjøre, sa Morten, er å samle oss i en stor stim. Alle fiskene i Gjeddevannet er redde for de som er større enn dem selv. Jeg er sikker på at det gjelder for Jorunn Gjedde også. Det gjelder bare å lage en stim som ser ut som en kjempefisk. Når vi ser Jorunn Gjedde, svømmer vi bare rett mot henne. Da tror hun at vi vil spise henne akkurat som hun spiser oss.

-          Før Jorunn Gjedde hadde våknet ordentlig, samlet småmorten seg og gjorde som de hadde planlagt.

-          Da Finn Fisker kom med fiskestangen sin litt senere på dagen, så han at store gjedder lå og sprellet på land langsmed hele vannet.

-          Etter den dagen var det trygt å være mort i Gjeddevannet.

Mort, mart, mute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: