torsdag 4. mars 2021

1001 godnatthistorier - 553. Historien om Bleik Blåknapp

 

553. Historien om Bleik Blåknapp

-          Dag Dagpåfugløye har jeg vel fortalt om før, sa fru Fantasia da hun satte seg ved siden av M.

-          Ja, han husker jeg. Det var han og Åke Åkertistel som var så gode venner.

 

-          Hele sommeren venter Dag på at Bleik Blåknapp skal komme, men Bleik er ganske så somlete av seg. Han kommer gjerne ikke i blomsterenga før ut i august. Der er han helt ulik kusinen sin, Rosa Rødknapp som kommer tidligere på sommeren.

-          Grunnen til at Bleik tar seg så god tid med å springe ut og blomstre, er at han synes de andre blomstene har det litt for travelt på våren og sommeren. Det er bare å ta en tur ut i blomsterenga midtsommers, så ser du selv, sa feen.

 

-          Det ville vært ganske umulig å finne Bleik Blåknapp i virvaret av blomster, det er sikkert. Ikke minst fordi Bleik ikke gjør så mye av seg. Han er veldig beskjeden når han titter frem. Blomsterknoppene hans er små og har ikke den fine fargen han får senere.

 

-          Det er som Bleik ser seg spørrende omkring – er det noen sommerfugler eller blomsterfluer i nærheten? Det er først når de fleste andre blomstene har gått i frø at Bleik synes det er tid for å springe ut.

-          Ikke før han har gjort det, så er Bea Blomsterflue der.

-          Det var på tide, sier Bea hver eneste gang når Bleik finner det for godt å komme i blomst.

 

-          Du og Gullet Gullris er noen ordentlige somlepaver, sier Bea, - man nå skal jeg si fra til alle de andre insektene at du er kommet.

-          Da varer det aldri lenge før det myldrer av sommerfugler som er sultne på ekte blåknappnektar. Til og med Sorghild Sørgekåpe, en av de største sommerfuglene, kommer flygende langveisfra.

 

-          Bleik vil gjerne ha besøk av Sorghild, ikke minst fordi hun har slike fine blå knapper ytterst på vingene sine.

-          Akkurat det med blåfarge er viktig for Bleik der han står og ser opp på augusthimmelen. Når høsten nærmer seg, er nemlig himmelen blåere enn vanlig. Ja, den er nesten like blå som Bleik selv.

-          Noen ganger undrer Bleik seg over hvorfor han liker blått så godt, men stort sett er han fornøyd med å vite at det bare er slik det er. Han har diskutert saken med Bling Blåvinge. Hadde det ikke vært for at du er så fin og blå, akkurat som jeg, tror jeg ikke at jeg hadde kommet på besøk, sier Bling.

 

-          Merkelige greier, det der, undrer Bleik når Bling kommer innom.

-          Jeg har sett det på tobeiningene også, sa Bleik. - De går rundt i like klær nesten alle av dem. Dessuten gjør de nesten de samme tingene. For noen år siden gikk alle sammen og holdt seg på øret rett som det var. Nå går de og gnir seg i hånden akkurat som det er noe som klør det. Hvorfor gjør de egentlig det? Når jeg står på bakken, kan jeg ikke se hva de holder på med.

-          Det kan jeg fortelle deg, sa Bling. – De holder på med noe de kaller mobil, og da må de holde på slik.

-          Kan de ikke bare snakke sammen slik som du og jeg? Nei, takke meg til at jeg bare er en enkel Blåknapp, sa Bleik.

Knepp, knapp, knute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: