lørdag 27. mars 2021

1001 godnatthistorier - 572. Historien om Krong Kroneis

 

572. Historien om Krong Kroneis

-          Du liker vel iskrem, sa fru Fantasia og holdt armen bak ryggen.

-          Jo, svarte M.

-          Det er fint, for nå har jeg med meg Krong Kroneis.

 

-          Men hvor har han gjort av kronen sin? Han kan vel ikke hete Kroneis uten å ha krone?

-          Du får spørre ham selv, sa feen.

-          Jeg kan vel like gjerne se etter, sa M og begynte å rive av papiret rundt kjeksbegeret.

-          Nå må du være forsiktig, ropte Krong. – Jeg vil helst ikke falle ned på bakken.

-          Jeg skal passe på det, men jeg ser ingen krone.

-          Kronen min? Nei, den bruker jeg bare en sjelden gang. Den ligger vel forvart på iskremfabrikken. Jeg er ikke annerledes enn kongefamilien. De har nesten aldri krone på hodet.

 

-          I stedet bruker kongen flosshatt. Kongekronen og de andre kronene ligger i Trondheim og blir nesten aldri brukt.

 

-          Sist sommer var jeg forresten på Svalbard, sa Krong. – Der likte jeg meg godt. Det var så kaldt at jeg ikke trengte å ligge i fryseboks hele tiden. Jeg fikk være med på snøscootertur mange steder. Hundeslede satt jeg også i. Finere går det ikke an å ha det. Jeg satt i sleden og så meg om. Da var det greit ikke å ha krone på hodet, men jeg hadde i stedet en skinnlue på for ikke å bli helt stivfrossen.

 

-          Der og da bestemt jeg meg for å flytte til Svalbard og lage en iskremfabrikk. Det så jo ut som det var iskrem i alle fjellene. Isbjørn med iskremfarget skinn så jeg også, for ikke å snakke om hvite polarharer og hvit fjellrev. Jeg skjønner ikke hvorfor ingen har tenkt på det før å ha en iskremfabrikk der. Når folk kjøper epler fra andre siden av jordkloden, må det jo gå an å selge iskrem fra Svalbard, mener jeg.

-          Bare det å ha krone i navnet sitt, forteller jo at det er ingen iskremer som er over meg.

-          Noen har sagt at det ikke er sunt å spise så mye iskrem, sa M og så spørrende på Krong.

-          Det er det verste jeg har hørt, sa Krong Kroneis. – At jeg er usunn! Nei, at jeg skulle høre det. Har du ikke hørt at en iskrem om dagen gjør godt i magen?

-          Nei, det har jeg ikke, svarte M. Hvem er det som har sagt det?

-          Det er jeg som sier det nå, og det vet jeg. Det er ingen som er blitt dårlig av å spise kroneis. Da er det annerledes med Sofie Softis. Hun er ikke helt å stole på. Nei, vær du trygg. Ikke noe er bedre enn en kroneis en varm sommerdag. Dessuten blir du blid av å spise is. Bare prøv å se deg om. Har du sett noen som ser sure ut når de spiser kroneis?

 

-          Når du sier det, så har jeg ikke det.

-          Ja, hva var det jeg sa? Men helst bare en om dagen, ellers blir du kald i magen.

-          Det skal jeg huske på, sa M.

Krim, krem, krute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: