lørdag 6. mars 2021

1001 godnatthistorier - 554. Historien om Brong Brødfjel

 

554. Historien om Brong Brødfjel

-          Da jeg gikk forbi Bjart Bjerk i kveld, ba han meg hilse til Brong Brødfjel, sa fru Fantasia og satte ned på sengekanten.

-          Kjenner det to hverandre, spurte M.

-          Det måtte jeg også spørre om, svarte feen. – Da fikk jeg vite at Brong var blitt laget av nabotreet til Bjart for noen år siden.

 

-          Bjart ville gjerne vite hvordan Brong hadde det for tiden. Derfor tror jeg vi skal ta en liten tur ut på kjøkkenet og snakke med ham. Jeg drysser bare litt stjernestøv over ham, så får vi høre hva han har å si.

På kjøkkenet lå Brong Brødfjell på benken og så ut som han sov. Han livnet fort til da han fikk stjernestøv over seg.

-          Jeg tror han snakker med det lille hullet han har i den ene enden, hvisket M.

-          Jeg hører det nok selv om du hvisker, sa Brong og rugget på seg. – Dessuten snakker jeg ikke med det hullet du hvisket om. Jeg har en sprekk på undersiden; det er den jeg bruker når jeg prater. Det er derfor stemmen min er litt knirkete.

-          Jeg skal hilse fra Bjart Bjerk, sa feen. – Han lurte på hvordan du har det.

-          Du kan hilse tilbake, sa Brong. – Si til ham at alt er bra her på kjøkkenet. Jeg er i kontakt med Brørs Brød og mange andre, og vi har det trivelig sammen. Dessuten er det godt og varmt her inne om vinteren. Helt annerledes enn ute i skogen. Det hører jeg fra Gregers Gran når han kommer på julebesøk i stua.

-          Hvis Bjart skulle ønske å bli brødfjel, han også, kan du bare si at han er velkommen. Du kan si at som brødfjel, kommer man i kontakt med massevis av ulike bakervarer. Da jeg selv stod ved siden av Bjart, hadde jeg ingen anelse om hvilket vidunderlig liv jeg skulle ha her på kjøkkenet.  Du aner ikke hvor mange bakevarer jeg kommer i kontakt med.

 

-          Det er et helt utrolig liv jeg har nå. Når brød, rundstykker og mye annet rart kommer ut av Steik Stekeovn, er de myke og pratsomme alle sammen. De blir litt redde når de blir lagt på meg og skjønner at de skal skjæres i stykker og skiver. Bare jeg godsnakker litt med dem, roer de seg ned. Slik er livet, sier jeg til Brørs Brød for eksempel. Blir du ikke skåret i skiver, beroliger jeg Brørs, - så kommer Møggel Mugg og tar deg. Det er mye verre. Da bærer det rett i søpla. Blir du skåret i skiver, kan det hende at du blir kjent med mye fint pålegg. Ikke noe er bedre for brødskiver enn å havne på et ordentlig smørbrødfat. Kanskje treffer du både Tea Te og Kaftein Kaffe, forteller jeg Brørs. - For ikke å snakke om all småbaksten som ofte kommer når de hører at de to siste kommer.

-          Men hva spiser du egentlig, måtte M spørre. – Blir du ikke sulten når du ser all den gode maten hver eneste dag?

-          Ikke noe problem. Det er bestandig nok av smuler fra både det ene og andre. Dessuten er jeg småspist. Du kan selv se at jeg ikke har lagt på meg siden jeg kom på kjøkkenet. Husk å hilse tilbake til Bjart der han står. Men nå har jeg visst ikke tid til å snakke mer. Der ser jeg at det kommer noen ferske rundstykker som gjerne vil bli skåret i to. Spør du mamma eller pappa pent, kan du kanskje få ett av dem til frokost. Godnatt til deg.

Stykk, stakk, stute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: