tirsdag 30. mars 2021

1001 godnatthistorier - 575. Historien om Fljot Fløtemugge

 

575. Historien om Fljot Fløtemugge

-          Hvem har du tenkt å fortelle om i kveld, spurte M da fru Fantasia satt seg på sengekanten. – Tar historiene dine aldri slutt?

-          Jeg tror turen er kommet til Fljot Fløtemugge nå. Det rare er at det nesten bestandig dukker opp nye historier mens jeg forteller.

 

-          Slik er det også med historien om Fljot. Han har nesten bestandig følge av Sukrid Sukkerskål som er full av Sune Sukker. Dersom Sukrid står fremme lenge, kommer gjerne Sune Sukkermaur på besøk. Slikt blir det historier av. Alt henger liksom sammen. Det er en grunn til det meste.

-          Bare ta Fljot Fløtemugge. Han er laget av sølv som kommer fra sølvgruvene i Kongsberg. Først ble sølvet gravd ut fra fjellet. Så ble det laget mynter som ble kalt for spesidalere.

 

-          Etter noen hundre år var det ikke nok sølv til å lage mynt. I stedet kom pengesedlene. Da ble myntene smeltet og noen av dem ble til Fljot Fløtemugge. Fljot husker den tiden fremdeles. Han likte seg best når han lå på kistebunnen sammen med andre sølvdalere. Det var så mye å snakke om, for alle dalerne hadde opplevd forskjellige ting.

-          Da han ble fløtemugge, var det et helt annet liv. Sammen med alt det andre sølvtøyet skjedde det ikke så mye. Noen ganger ble de tatt ut og pusset og så satt inn igjen. Hadde det ikke vært for Kaftein Kaffe, ville livet vært kjedelig. Når det begynte å dufte av nykokt kaffe, visste Fljot at han ville blir tatt ut og satt frem på bordet.

-          Hmm, pleide Kaftein å si. – Hvor blir det av Flo Fløte? Har hun tatt feil igjen og blitt helt opp i Fljot Fløteskål? Jeg tror sannelig du skulle skiftet fornavn; det blir bare rot når dere to heter det samme.

-          Det ordner seg nok, pleier Fljot Fløtemugge å si. – Det gjør det bestandig. Da er det verre med deg akkurat nå. Hvor har du gjort av Karsten Kaffekopp?

-          Å, han kommer nok så snart han kjenner lukten av nykokt kaffe, kjenner jeg ham rett.

 

-          Snart spredte kaffelukten seg i stua og Karsten begynte å snu seg der han stod på skålen.

-          Hvor er Tea Teskje, undret han. - Hun bruker bestandig å komme før kaffen blir skjenket.

-          Dermed begynte uenigheten der de stod på bordet, Karsten Kaffekopp, Fljot Fløtemugge, Kaftein Kaffe, Flo Fløte og Sune Sukker. Hvem skulle komme først opp i Karsten?

-          Det viktigste først, sa Kaftein, - og det er selvsagt meg.

-          Nå får du gi deg, svarte Flo. – Du er for skarp i smaken. Jeg må skjenkes i først når vi mangler Tea Teskje. Hvis ikke blir jeg ikke rørt ordentlig ut, havner jeg på bunnen i Karsten Kaffekopp og blir der.

-          Det er greit nok, sa Sune Sukker, men jeg mener vi er nødt til å vente på Tea Teskje. For meg holder det ikke å være først eller sist; jeg må røres om jeg ikke skal bli liggende på bunnen helt til siste slurk.

-          Nå må dere holde opp med å krangle, sa både Sukrid Sukkerskål og Fljot Fløtemugge. De to var så irriterte at de ristet der de stod på bordet. Dermed våknet Tea Teskje. Hun hadde sovnet der hun lå i Sukrid.

-          Dermed ordnet alt seg til det beste. Kaftein Kaffe ble skjenket i først, deretter Flo Fløte og så en toppet teskje med Sukrid Sukker. Alle var fornøyde.

Fljot, fljat, fljute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

Ingen kommentarer: