søndag 6. mars 2022

1001 godnatthistorier - 898. Historien om Gro Gressløk

 

898. Historien om Gro Gressløk

-          Gro Gressløk er fornøyd hver eneste dag om sommeren der hun står i grønnsakhagen til Gregersen, sa fru Fantasia og satte seg på stolen ved siden av senga til M.

-          Er det noen spesiell grunn til det, spurte M.

-          Ikke vet jeg, men vi kan jo ta turen å spørre henne, sa feen.

 

Det skulle ikke mer til enn en liten porsjon med stjernestøv før de stod ved siden av Gro. Hun blomstret med de fineste fiolette blomster det går an å tenke seg.

-          Hvorfor står du her helt for deg selv, spurte M. – Er det ikke triveligere å vokse sammen med Sally Salat, Tom Tomat og alle de andre grønnsakene.

-          Jo, jeg kunne godt gjort det, men saken er at de fleste andre ikke blir så gamle som jeg. Selv Lørris Løk varer bare sommeren ut. Jeg kan nemlig stå på samme plassen i mange år, og jeg blir finere og finere dess eldre jeg blir. Sally Salat er bare her noen få uker før hun blir høstet, og så er hun borte. Det er ikke mye selskap i henne.

-          Nei, hva er det jeg hører! Er det ikke selskap i meg?

Det var Sally Salat. Det var tydelig at hun var irritert.

-          Du tror kanskje du er noe bare fordi du slike blomster i toppen? Du skulle bare vite hvilket liv vi salater har etter at vi er høstet. Vi kommer på de fineste bord dekket med damaskduker og sølvtøy.

Og slik fortsatte Sally.

-          Du kan nok skjønne hvorfor jeg liker meg best i utkanten av grønnsakhagen. Alle liker å prate om seg selv, men er det noe interessant hvis man skal høre på det hver eneste dag? Det synes ikke jeg. Dessuten er det tryggest å være her, for jeg trenger ikke like mye luking som de andre grønnsakene. Siden jeg ser ut som gress, kan det lett skje at jeg blir luket litt jeg også, særlig etter at jeg er blitt klippet. Da ligner jeg nesten på gressplenen like ved siden av her. Jeg har forsøkt å ta turer ut dit rett som det er, men da kommer Gregersen kjørende med gressklipperen sin og meier meg ned. Derfor står jeg helst her og rører meg ikke av flekken.

-          Noen ganger har jeg forsøkt å flytte meg til blomsterbedene i hagen til Gregersen, men der synes de andre blomstene at jeg lukter litt for sterkt. Det er ikke bra å lukte, sier de. Blomster skal dufte.

-          Derfor blir jeg liksom stående litt for meg selv. Jeg hører ikke til noen steder. Jeg er verken gress eller løk eller blomst, men det er jeg fornøyd med. Alle gode ting er tre, er det mange som sier, og det er akkurat det jeg er.

Tri, tre, trute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: