tirsdag 22. mars 2022

1001 godnatthistorier - 915. Karsten Kartmappe

 

915. Karsten Kartmappe

-          Hvem er det du har med deg i dag, spurte M da fru Fantasia satte seg ned ved siden av henne.

-          Det er Karsten Kartmappe, men jeg tror jeg vil la ham snakke selv.

-          Hei, sa Karsten. – Du skulle vel ikke ha sett Fjols Fjellturist i det siste?

-          Nei, jeg har ikke hørt fra ham siden godnatthistorie 837 om Iselin Issoleie, svarte M. Da gikk han forbi henne på vei opp til Galdhøpiggen.

-          Det er det med Fjols at han er så glemsom av og til. Nå har han glemt å ta med meg på tur. Han rasket bare med seg Colette Kompass og har verken kart eller kartmappe.

 

-          Så langt jeg vet, skulle han på tur i Nordmarka nord for Oslo. Uten kart kan det være vanskelig å finne frem der hvis man er på langtur. Det duger iallfall ikke bare med Colette. Hun vet bare forskjell på nord og syd, øst og vest. Jeg er helt sikker på at Fjols Fjellturist trenger hjelp akkurat nå. Snart blir det mørkt, og da er det ikke lett å finne frem i tette granskogen.

-          Kan vi rekke det før det er sovetid, sa M og så spørrende på feen.

-          Du vet godt at jeg har en pose med stjernestøv, så det skal nok ordne seg for Karsten og Fjols. Dessuten vet jeg at Fjols bestandig har med seg Mona Mobil. Mona har slått seg sammen med Gunnar GPS.

-          Men hva om det ikke er dekning for Mona Mobil? Eller om hun har gått tom for batteri?

-          Det er da det er godt å ha stjernestøv, sa feen.

Det var umulig å få kontakt med Mona Mobil viste det seg.

-          Ta på deg varme klær, så drar vi med en gang.

-          Dere må ikke glemme meg, sa Karsten Kartmappe.

Dermed fløy de over grantoppene langt inn i Nordmarka. Karsten hang om halsen til M og holdt seg godt fast fordi han var redd for å falle ned.

-          Jeg har aldri fløyet før, sa Karsten. – Jeg håper dette går bra.

Det varte ikke lenge før de var inne ved Spålen, et lite vann langt inne i Nordmarka.

 

Like i vannkanten satt Fjols Fjellturist sammen med Colette Kompass.

-          Nå var det bra dere kom, sa Fjols. – Jeg trenger virkelig Karsten Kartmappe nå. Colette har sagt at vi skal gå nordover hele tiden, men det blir bare mer og mer skog. Hvis vi går mot nord, har hun sagt stadig vekk, da kommer vi helt sikkert frem ett eller annet sted. Det er mange steder før selve Nordpolen har hun sagt til meg, men nå er jeg virkelig sliten. Dette er noe helt annet enn å gå i fjellet hvor det er fri sikt alle veier.

Dermed brettet Karsten Kartmappe ut kartet han hadde med seg. Colette og Fjols fant fort ut hvor de skulle ha gått, men nå var det mørkt og ikke lett å finne frem i skogen. De bestemte seg for å slå seg ned ved Spålen for natten sammen med Karsten Kartmappe, mens M valgte å sove i egen seng. Det varte ikke lenge før hun sovnet.

Kirt, kart, kute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

 

 

Ingen kommentarer: