søndag 27. mars 2022

1001 godnatthistorier - 920. Historien om Spirm Spermhval

 

920. Historien om Spirm Spermhval

-          Nå er tiden kommet for å hilse på Spirm Spermhval, sa fru Fantasia og trakk frem posen med stjernestøv. – Hvis du trekker dynen til side, skal jeg drysse over hele deg. Det kan trengs når vi skal ut til dyphavet hvor Spirm holder til. Jeg har gjort en avtale med Dykkert Dykker.

 

-          Dykkert kjenner Spirm og vet hvor han holder til ute ved kysten. Han skal vise veien.

-          Tør jeg det, da, spurte M. - Spirm er veldig stor, og så har han masse tenner i underkjeven har jeg hørt.

-          Hvis vi er sammen med Dykkert, er jeg helt sikker på at det går greit.

Litt etter lå M og fru Fantasia og plasket langt ute i Norskehavet sammen med Dykkert Dykker.

-          Så rart, sa M, - det er jo ikke kaldt i vannet i det hele tatt.

-          Det er stjernestøvet. Hvis du svømmer under vannet, vil du merke at du ikke trenger å holde pusten heller. Du kan puste inn sjøvannet akkurat som om det er luft.

En stor, svart skygge kom drivende.

-          Nå sier vi farvel til Dykkert og følger med Spirm, sa feen.

-          Heisann, blåste Spirm og plasket med halen. – Jeg har hørt at det er min tur til å være med i en godnatthistorie i kveld. Hva vil dere at vi skal finne på? Hvis dere har lyst, kan jeg ta dere med på et ordentlig dypdykk. Da kommer dere til steder dere aldri har vært før.

-          Bare vi ikke kommer bort fra deg, sa M.

-          Det er bare å holde seg fast. Jeg svømmer ikke fort på veien nedover.

-          Har du vært her før, spurte M.

-          Ikke akkurat her, for havet er aldri det samme på samme plassen. Jeg vet aldri hvem jeg møter på veien nedover. Noen ganger treffer jeg på Kjell Kjempeblekksprut og familien hans. Er de små, kan jeg spise dem. Er de store, er ikke det like lett.

-          Er det Kjell som har de lange armene jeg ser der borte i vannet, spurte M.

-          Ja, så sannelig. Nå gjelder det å holde seg fast. Suger Kjell seg fast i deg, er du ille ute.

-          Ikke vær redd, sa feen. – Jeg har tryllestaven med meg.

Nå begynte en kamp på liv og død. Spirm bet seg fast i en av armene til Kjell Kjempeblekksprut, men Kjell var ikke av dem som ga seg. Hadde ikke feen brukt tryllestaven, kunne det gått ille. Men plutselig var M tilbake i senga og fru Fantasia satt ved siden av henne.

-          Det var nære på utbrøt feen, men det gikk bra til slutt.

-          Hvordan gikk det Spirm?

-          Det vet jeg ikke, men Spirm greier seg nesten bestandig.

-          Jeg gjør ikke det en gang til, sa M. – Det får holde med å vasse i Paradisbukta og kan hende ta seg en liten svømmetur. Dessuten vil jeg gjerne høre resten av godnatthistoriene.

Spirm, sparm, spute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: