lørdag 24. januar 2009

”Den store termikkdagen”


var i dag. Skulle teste hvor høyt termikken gikk, men jeg var trolig litt for sent ute. Jeg kom ikke i lufta før nesten 17, og da var det bare en drøy time til solnedgang. En bomstart laget ekstra forsinkelse. Da jeg endelig kom i lufta, var det noe termikk. Det steg med over 2 meter i sekundet når jeg hadde gasspådrag for 0 synk, og jeg skrudde meg sakte oppover til 1.520 meter over havet. Der oppe var inversjonen veldig tydelig med masse dis. Over var det klar himmel så langt bortover jeg kunne se. Landet rett utenfor huset i dag (se bildet).

Jeg må nok være litt tidligere ute, skal jeg få mer termikk. 16-tiden kan vel være passe. Ellers er det mange dust devils når det er på det varmeste her nå, så noe særlig tidligere enn 16 tar jeg ikke sjansen på.

Folk svir av sukkerrørmarkene rundt omkring, så jeg har fine vindmarkører mange steder. Ellers økte vinden på med høyden. I natt og i morgen melder meteorogrammet over 20 knop i høyden, så jeg drøyer vel litt med å fly, tror jeg.

– Nå er det forresten blitt tidlig morgen, og det er utrolig hvor godt det klaffer med vindstyrken i meteorogrammet. Nå driver ungene å flyr med drager rett utenfor her.

Ingen kommentarer: