tirsdag 20. januar 2009

”Pervertert kunnskap (4)”


”Matematikk er nåtidens latin” er dagens postulat fra min side. For noen hundre år siden var det ikke måte på hvilke ferdigheter som kunne overføres fra det å lære latin. Siden er det blitt stille.

I dag er det matematikken som skal ha de samme egenskapene. Utrolig at det går an å påstå noe slikt. Den gangen latin var kunnskapens kilde og latinkunnskaper ble påstått å ha overføringsverdi til andre områder, lærte man faktisk ikke annet enn – LATIN! Lærer man matematikk i dag, så lærer man matematikk og bare matematikk.

Jeg sier IKKE at matematikk ikke er viktig. Selvsagt er matematikk viktig der det er behov for matematiske kunnskaper. Men med hånden på hjertet: Hvor mange av oss har egentlig behov for den avanserte skolematematikken i det daglige liv?

Hos mange norske skoleelever er det en massiv motvilje mot matematikk. Det må tas alvorlig. Mulig at motviljen ligger i at mer enn 90 % av lærerne på 8. trinn som underviser i faget ikke har fordypning i matematikk? (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/skole/article2856854.ece) Kan hende bør den avanserte matematikken læres når det virkelig er behov for å mestre den? Hvis ikke, er det fare for at matematikken, som latinen, kan falle i sin egen grav. Avansert matematikk er ikke noe for elever flest som har nok med å beherske enklere former for regning.

Uansett er det ikke bra om matematikken i skolen blir en slags pervertert aktivitet for selvplagere. Ikke mange kan snakke flytende latin i dag; det er ikke noe stort tap. Med matematikken stiller det seg helt annerledes.

Ingen kommentarer: