torsdag 23. desember 2021

1001 godnatthistorier - 826. Historien om Lodin Lodd

 

826. Historien om Lodin Lodd

-          I dag hilste jeg på Lodin Lodd, sa fru Fantasia og slo seg ned på stolen ved siden av senga til M.

-          Men har du ikke fortalt om ham før?

-          Når jeg tenker etter, fortalte jeg vel om Grim Gram og Kirsten Kilo for lenge siden. Da snakket jeg visst litt om lodd. Lodin Lodd er en helt annen. Han brukes i loddtrekninger.

 

-          Lodin er litt gammeldags av seg. Det er derfor han er laget av papir og holder til i loddblokker. Noen ganger blir Lodin Lodd småirritert. Det er bestandig noen som skriver at han er en lodd blokk. Selv vet han godt at han er en loddblokk. Det blir nesten som når noen skal ta frem en kort stokk i stedet for en kortstokk når de skal spille kort.

 

-          Lodin er ikke så gammeldags at han ikke har lært seg å bruke PC, men han ble jo litt overrasket når han skulle finne frem til bilde av en kort stokk med Google, og så dukket det opp masse kortstokker. Ikke veldig smart akkurat.

-          Heldigvis er Lodin Lodd opptatt av andre ting enn slike bagateller selv om han har hørt om noen som liker å spise grillet kylling lever når de mener kyllinglever. Det er ikke annet enn dyreplageri å spise en grillet kylling som fremdeles er levende, mener Lodin.

-          Ikke mye er mer spennende enn loddtrekninger, synes Lodin. Når loddblokkene er tomme og alle loddene er kjøpt, blir det loddtrekning. Alle som har kjøpt lodd, håper at de hører til de heldige som blir trukket ut. De fleste vet vel egentlig at de ikke vinner, men nesten alle synes det er forferdelig spennende.

-          Selv har Lodin Lodd aldri vunnet noen ting.

-          Det er mitt lodd i livet å være lodd, pleier han å si til seg selv. – Det er jeg fornøyd med. Alle burde egentlig være fornøyde med å være den de er. De kan jo ikke være noen andre. Det går an å kle seg ut når det er karneval, men inne i klærne er alle den samme som de var før. Noen kjøper massevis av lodd for å være helt sikre på å vinne, men det slår omtrent bestandig feil. Derfor skulle jeg ønske at noen hadde skrevet utenpå meg med stor skrift omtrent dette: KJØP IKKE LODD FOR MER PENGER ENN AT DU KAN TAPE ALT OG LIKEVEL VÆRE FORNØYD.

-          Det hørtes fornuftig ut, sa M. – Det ville være veldig kjedelig om det plutselig ikke var penger igjen til å kjøpe lørdagsgodt fordi jeg hadde brukt opp alle pengene mine på å kjøpe lodd.

-          Noen har sagt at har du salt, har du alt, men det er ikke helt sant, tror jeg, sa feen. – I eventyrene var det slik at mange, både Per, Pål og Espen Askeladd, kom til kongsgården for å vinne prinsessen og halve kongeriket. Greide de ikke å gjøre hva kongen sa de skulle gjøre, fikk de skåret tre røde remmer i huden på ryggen, og så ble det strødd salt der. Det gjorde helt forferdelig vondt. Som regel var det bare Espen Askeladd som var heldig og trakk vinnerloddet og levde lykkelig alle sine dager.

Silt, salt, sute, så var de historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: