onsdag 29. desember 2021

1001 godnatthistorier - 832. Historien om Sala Salatbolle

 

832. Historien om Sala Salatbolle

-          Sala Salatbolle er overrasket over hvor populær hun er blitt i det siste, sa fru Fantasia og satte en stor salatbolle på stolen ved siden av senga til M.

-          Jeg kan vel ikke spise alt det der, sa M. – Dessuten har jeg nettopp pusset tennene.

 

-          Det er ikke derfor jeg er kommet, sa Sala, for prate kunne hun selv om hun var full av salat.

-          Jeg er så stappfull av både salat og nytt at jeg må ha noen å snakke med. Ellers tror jeg nesten at jeg sprekker. Jeg hørte i nyhetene at nå var det ikke nok med fem om dagen. Ti om dagen var det som gjaldt.

-          Fem om dagen og ti om dagen?

M så ut som et spørsmålstegn.

-          Har du ikke hørt om fem om dagen? Alle har vel hørt om det?

-          Ikke jeg. Du må fortelle meg hva det er.

-          Det betyr at du bør spise fem porsjoner med grønnsaker eller frukt om dagen.

-          Men hva er en porsjon, da?

-          Det er omtrent hundre gram, svarte Sala. – Men nå hørte jeg akkurat at man bør spise ti om dagen. Da ble jeg bekymret, for jeg er jo ikke stor nok.

-          Mener du at jeg skal spise tusen gram eller en kilo med frukt og grønt hver eneste dag?

-          Akkurat, sa Sala Salatbolle.

-          Det der må være feil, mente M. – Jeg er jo så liten. Jeg kan ikke spise en kilo salat når jeg ikke veier tjuefem kilo en gang. Lillebroren min veier bare femten kilo. Vi må jo spise annen mat også.

-          Jeg sier bare det jeg hørte på nyhetene, sa Sala Salatbolle. – Ut fra det jeg hørte, er jeg nødt til å legge på meg. Jeg må iallfall bli dobbelt så stor. Jeg snakket med Jorunn Jordbær. Hun hadde hørt akkurat det samme og fant ut at hun måtte legge på seg. Hun hadde endatil spurt Bjørnar Bonde hva han ville gjøre med det, men Bjørnar var litt usikker.

-          Jeg sa til Jorunn at hun ikke måtte misforstå. Det var salatboller de snakket om i nyhetene. Det var vi som måtte bli dobbelt så store. Heldigvis hørte Tom Tomat hva vi snakket om. Tom kan nemlig regne. Han sa at hvis det var nok å spise en tomat før, holdt det med å spise to tomater. Du kan bare ta det med ro, sa Tom til meg. Det er nok at du får en salatbolle til på middagsbordet som har like mye salat som deg.

-          Jeg tror du skulle begynt på skolen, sa M. - Da hadde du lært å regne slik som jeg. Jeg tror ikke du skal stole for mye på Tom Tomat; han har to både i fornavnet og etternavnet sitt og vet helt sikkert ikke hva han snakker om. Spør du ham om noe han ikke vet, blir han helt flau og rød. Det er noe alle vet.

-          Dessuten, sa M, - skulle jeg spise alt som var sunt, kunne jeg ikke gjøre annet enn å spise dagen la g. Det ville bli helt feil. Og når jeg ligger her og skal sove, ville jeg tenkt på alt det sunne jeg ikke hadde spist. Nå synes jeg du skal gå til plassen din i kjøkkenskapet og tenke på det jeg har sagt til i morgen. Nå vil jeg sove.

Godnitt, godnatt, godnute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: